داروی گیاهی برای ترک اعتیاد، لیست کامل همراه با طرز تهیه

لیست کاملی از داروی گیاهی برای ترک اعتیاد همراه با معرفی بهترین و قویترین ها در کنار طرز تهیه کامل در این مطلب معرفی شده است.


داروی گیاهی برای ترک اعتیاد

داروی گیاهی برای ترک اعتیاد چیست؟ داروهای گیاهی ترک اعتیاد یکی از روش های درمانی مورد استفاده توسط اغلب افرادی است که قصد مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد و طی کردن پروسه درمانی را ندارند. متأسفانه به دلیل تبلیغات غلط و مغرضانه بر علیه داروهای شیمیایی، تبلیغات تشویقی روزانه برای داروهای گیاهی در عرصه های مختلف، اطلاعات اشتباه در دسترس عموم جامعه قرار می گیرد. با اینکه داروهای گیاهی اثربخشی بسیار خوبی دارند اما تنها راه حل نیستند و باید به شکل ترکیبی با داروهای شیمیایی و زیر نظر پزشک متخصص استفاده شوند.
همانطور که می دانید بیماری اعتیاد وابستگی بسیار زیادی ایجاد می کند و جنبه های مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد. به همین دلیل هیچ موقع به شکل خودسرانه اقدام به مصرف داروی گیاهی جهت ترک اعتیاد نکنید و حتما زیر نظر پزشک متخصص باشید. در ادامه به لیست داروهای گیاهی ترک اعتیاد و طرز تهیه آنها اشاره کرده ایم که در صورت تأیید پزشک با توجه به شرایط و نوع اعتیاد شما، می توانند به فرایند ترک اعتیاد کمک کنند.

چه داروی گیاهی برای ترک اعتیاد خوب است؟

در ادامه لیستی از گیاهان دارویی که به ترک اعتیاد کمک می کنند را مشاهده می کنید. مجددا تأکید می کنیم که از مصرف خودسرانه داروی گیاهی برای ترک اعتیاد که بدون تأیید دکتر ترک اعتیاد است خودداری کنید.
  • چای بابونه (Mayweed):
چای بابونه بهترین داروی گیاهی برای بی خوابی ترک اعتیاد است که یکی از قویترین آرامش بخش ها نیز محسوب می شود. دقت کنید که میزان مصرف چای بابونه فقط به اندازه یک فنجان قبل از خواب توصیه شده تا خواب بهتری برای فازهای اولیه ترک اعتیاد ایجاد کند. این داروی گیاهی نباید بیش از حد استفاده شود ضمن اینکه برای افرادی که دچار گرفتگی عروق هستند و برای آنها داروی رقیق کننده تجویز شده مناسب نیست.
  • خار مریم (Silybum یا Milk Thistle):
خار مریم به عنوان داروی گیاهی برای ترک اعتیاد الکل بسیار مناسب است تا روند بهبود و بازسازی بافت کبد را سرعت ببخشد. با این حال هنوز نقش آن به عنوان داروی گیاهی برای ترک اعتیاد به طور کامل تأیید نشده است. توجه داشته باشید که این گیاه شاید باعث بروز واکنش آلرژیک، نفخ، تهوع، اسهال و حتی تداخل با سایر داروها شود.
  • قاصدک (Dandelions):
داروی گیاهی ترک اعتیاد در خانه که حتما در باغچه و محیط اطراف دیده اید، قاصدک است. قاصدک ها شاید ظاهرا علف هرز باشند اما خاصیت دارویی دارند و می توان برای ترک اعتیاد مخصوصا اعتیاد به الکل استفاده کرد. معمولا دمنوش این گیاه را استفاده می کنند با این حال باید دقت کنید، گیاه به خوبی فرآوری شده باشد تا عفونت انگلی ایجاد نکند. ضمنا ممکن است باعث بروز آلرژی شود.
  • لوبلیا (Lobelia):
لوبلیا یک داروی گیاهی برای ترک اعتیاد تریاک و نیکوتین است ضمن اینکه میل افراد را نسبت به مصرف مجدد دارو کم می کند. از این داروی گیاهی برای آرامش بخشی و متمرکز ساختن افراد روی پروسه ترک اعتیاد استفاده می کنند. یکی از اثرات جالب این داروی گیاهی این است که طعم سیگار را بسیار تلخ و منزجر کننده می کند تا افراد نتوانند سیگار بکشند.
  • آب بلغور (Wort):
آب بلغور بهترین داروی گیاهی درمان اعتیاد است که با ایجاد افکار و ذهنیت مثبت، انرژی مضاعفی به افراد می دهند تا بتوانند مصرف سیگار و تریاک را قطع کنند. با مصرف این ماده گیاهی می توان از شدت علائمی مثل بی خوابی، اضطراب، کج خلقی، دلهره و تشویش ذهنی ناشی از ترک ماده مخدر را کم کرد.
  • شاه پسند آبی (Blue Vervain):
داروی گیاهی مفید برای ترک اعتیاد، شاه پسند آبی است که نه تنها به عنوان مسکن بسیار قوی و ضد التهاب قدرتمند پروسه ترک اعتیاد را راحتتر می کند بلکه به سم زدایی بدن نیز کمک خواهد کرد. از طرفی برای درمان بی خوابی ناشی از ترک اعتیاد هم از داروی گیاهی شاه پسند آبی کمک می گیرند.
  • سنبل الطیب (Catnip):
از علائم ترک اعتیاد می توان به بهم ریختن عملکرد دستگاه گوارش، ناراحتی معده و سردرد، حالت تهوع، عفونت های ریوی، گرفتگی شکم و سرفه های خلط دار اشاره کرد. بسته به عنوان بخشی از پروسه درمانی ترک اعتیاد در کلینیک، به وضعیت بیمار در درمان سرپایی، به استفاده از گیاه سنبل الطیب توصیه شده است. بنابراین به لیست داروی گیاهی مناسب ترک اعتیاد، سنبل الطیب هم باید اضافه کرد چرا که با رفع و تسکین این علائم به ترک اعتیاد کمک می کند. معمولا در طرز تهیه داروی گیاهی ترک اعتیاد سنبل الطیب، توصیه شده با گل گاوزبان و بادرنجوبه به شکل ترکیبی، دمنوش تهیه کنید.
  • جینسینگ کره ای (Korean Ginseng):
داروی گیاهی قوی برای ترک اعتیاد که بسیار معروف است، جینسینگ کره ای است. این داروی گیاهی با تقویت شدید سیستم ایمنی و قوای جسمی به افراد کمک می کنند تا با درد و ناخوشی های علائم ترک اعتیاد به خوبی کنار بیایند. یکی از مشکلات رایج کسانی که قصد ترک اعتیاد دارند، عادت کردن بدن به نبود ماده مخدر مثل هروئین است. جینسینگ کره ای می تواند تعادل را به بدن برگرداند بنابراین بهترین داروی گیاهی ترک اعتیاد هروئین نیز هست. در کنار جینسینگ، سکنجبین، برگ و شاخه کوبیده شده اسپند و دمنوش اسطوخودوس هم بهترین داروی گیاهی برای ترک اعتیاد هروئین هستند.
  • جینکوبیلوبا، صمغ کندر و روغن اسطوخودوس:
قرص های جینکوبیلوبا، چند گرم صمغ کندر و روغن اسطوخودوس به عنوان بهترین داروی گیاهی ترک اعتیاد شیشه معرفی شده اند. با این حال طبق توصیه پزشکان متخصص کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک، حتما قبل از مصرف این داروهای گیاهی باید معاینه شوید تا از عدم بروز حالت های آلرژیک و خطرناک مطمئن باشید. ضمنا مصرف داروهای گیاهی به تنهایی هیچ کمکی به مواد مخدر بسیار قوی مثل شیشه نخواهد کرد.
  • نعناع (Peppermint):
دمنوش و چای نعناع مؤثرترین داروی گیاهی خواب آور برای ترک اعتیاد است. این داروی گیاهی با اثر مستقیم بر روی سلول های عصبی و مغز باعث آرامش شده و حس خواب را تلقین می کند. البته در درمان عوارض ناشی از ترک اعتیاد مثل درد معده، اضطراب، تنش و استرس و مشکلات گوارشی هم مفید است.
  • بشقابی یا قاشقک (Skullcap):
جدیدترین داروی گیاهی ترک اعتیاد، گیاه بشقابی یا قاشقک است که از دم کرده آن برای ترشح بیشتر اندورفین در مغز استفاده می کنند که با اعتیاد و مواد اعتیاد آور موجود در مغز مبارزه می کند. برای ترک اعتیاد باید سیستم عصبی بدن به حالت اولیه خود برگردد و عملکرد اصلی خودش را پیدا کند. بهترین داروی گیاهی برای ترک اعتیاد جهت تقویت سیستم عصبی و رفع استرس و تنش، دمنوش گیاه بشقابی یا قاشقک است.
  • پوست داخلی نارون قرمز (Slippery Elm):
داروی گیاهی جدید ترک اعتیاد که برای پاکسازی ریه ها و بهبود وضعیت آنها در طی دوران ترک اعتیاد و ریکاوری فواید بسیار زیادی دارد، نارون قرمز است که از پوست داخلی آن استفاده می کنند. حتی کسانی که بخاطر مصرف مواد مخدر دچار برونشیت و ناراحتی های تنفسی متعدد شده اند می توانند از این داروی گیاهی به شکل دمنوش استفاده کنند.
  • فلفل سیاه (Black Pepper):
فلفل سیاه را می توان قویترین داروی گیاهی ترک اعتیاد در نظر گرفت که تحقیقات علمی زیادی هم روی آن انجام شده است. تنها کافیست آن را بجوشانید و بخاری که در حین دم کردن آن متصاعد می شود را استنشاق کنید. با این کار بسیاری از علائم ترک اعتیاد تسکین پیدا کرده و پروسه ترک اعتیاد را راحتتر می کند.
  • ریشه طلایی یا رودیولا رزا (Golden Root):
با خرید این داروی گیاهی از داروخانه های آنلاین می توانید سیگار را خیلی راحتتر ترک کنید و تحمل بسیاری از علائم آن را ساده تر کنید. پس از تهیه گیاه ریشه طلایی، عصاره آن را با جوشیدن تهیه کرده و میل کنید. با مصرف مناسب و منظم این گیاه وابستگی و تمایل فرد به سیگار کشیدن بسیار کاهش پیدا می کند.

ترک اعتیاد با گیاهان دارویی و ورزش

علاوه بر اینکه باید شناخت کافی نسبت به گیاهان داروی گیاهی برای ترک اعتیاد داشته باشید و بدانید کدام داروی گیاهی به ترک اعتیاد کمک می کند، باید به ورزش کردن هم فکر کنید. توصیه اکید پزشکان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تهران پاک این است که بعد از سم زدایی بدن از سموم مواد مخدر، باید به فکر ورزش کردن هم باشید. در ابتدای راه با ورزش های سبک شروع کنید تا با ترشح هورمون های مختلف، حس و انرژی بیشتری برای ادامه راه پیدا کنید.
ماساژ خانگی یا در صورت امکان شرکت در مکان های ماساژ حرفه ای، ورزش های هوازی و ایروبیک، یوگا، پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن آهسته و حتی طب سوزنی کمک زیادی به ترک اعتیاد می کنند. دقت داشته باشید که پروسه ترک اعتیاد به تنهایی با داروی گیاهی یا شرکت در جلسات درمانی موفقیت آمیز نخواهد بود بلکه باید به شکل ترکیبی عمل کنید تا برای همیشه از مواد مخدر دور بمانید و احتمال بازگشت مجدد به مصرف مواد مخدر را به صفر برسانید.

ترکیبات داروهای گیاهی ترک اعتیاد

در کنار لیست داروی گیاهی برای ترک اعتیاد، یکسری داروهای گیاهی نیز هستند که بیشتر توسط عطاری ها یا مراکز غیر مجاز و بدون مجوز بهداشت به فروش می رسند. صرف نظر از داروهای گیاهی مفید و مؤثری که در عطاری های مجاز به فروش می رسند مابقی این داروها تأثیری نداشته و حتی عوارض جانبی خطرناکی دارند.
بد نیست طبق تحقیقات علمی که از سال 98 بر روی این دسته از داروها در شهرهای مختلف کشور انجام شده، توانسته اند ترکیبات داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد که مؤثر نیستند را پیدا کنند. در طی این تحقیقات مشخص شده که حدود 7% از این داروها فاقد ترکیب دارویی هستند، 78% حاوی حداقل یک ترکیب دارویی هستند.
فراوان ترین ترکیب دارویی پیدا شده ترامادول (9.69%) و بعد از آن دیفنوکسیلات (5.31%) و در رده سوم آتروپین (1.16%) است. حدود 7% کل داروی گیاهی برای ترک اعتیاد شامل یک ترکیب دارویی، 1.16% دارای دو ترکیب دارویی و 2.25% دارای سه ماده دارویی و 4% از داروهای گیاهی نیز 4 ترکیب دارویی در ساختارشان داشتند.
به همین دلیل تأکید می کنیم بدون تأیید پزشک متخصص اقدام به مصرف خودسرانه داروی گیاهی برای ترک اعتیاد نکنید و تمرکز اصلی خود را بر روی داروهای تجویز شده و پروسه درمانی بگذارید. حوزه سلامت و ترک اعتیاد جای ریسک ندارد و بسیاری از افراد جان خود را از دست داده اند.
جمع بندی مطالب
در این مطلب تلاش کردیم لیستی از داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد همراه با دستور طرز تهیه داروی گیاهی ترک اعتیاد را معرفی کنیم که نسبت به سایر نمونه ها، تحقیقات علمی تأیید کننده بیشتری روی آنها صورت گرفته است. با این حال بهترین شیوه درمانی برای ترک اعتیاد، مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد تخصصی و انجام جدیدترین متدها زیر نظر پزشکان مجرب است. کلینیک ترک اعتیاد تهران با امکانات کامل و بهره مندی از جدیدترین روش های درمانی در کنار شماست و در مواقع لزوم از داروهای گیاهی نیز استفاده می گردد.

منابع:
1-    https://www.newleafwellness.com/wellness-blog/12-amazing-herbs-to-help-quit-smoking/
2-    https://www.medindia.net/homeremedies/quit-smoking.asp
3-    https://www.euphoricherbals.com/blogs/news/natural-remedies-herbs-to-help-you-quit-smoking
4-    https://www.lybrate.com/topic/quit-smoking-by-natural-remedies/9b2fd770861d2964af4dc3f779aa7274
5-    https://www.goodgumspowder.com/blog/8-healing-herbs-to-help-you-quit-smoking/
6-    https://thedawnrehab.com/infographic/8-herbs-to-curb-your-cravings/


 
به مشاوره نیاز دارید ؟ با ما تماس بگیرید