تأثیر اعتیاد بر سلامت جنسی

کاهش میل جنسی و اعتیاد یکی از ده ها آسیب جسمی و روحی – روانی است که افراد و شریک زندگی آنها را درگیر می کند. این تأثیر منفی به حدی گسترده و جدی است که می تواند منجر به بروز بیماری های مختلف حتی از نوع روحی نظیر افسردگی، اضطراب، پرخاشگری شود. در این مطلب قصد داریم در رابطه با کاهش میل جنسی و اعتیاد و عوارض اعتیاد بر روی زندگی زناشویی به صورت کلی و همچنین به شکل جداگانه در مورد مواد مخدر مختلف صحبت کنیم.


کاهش میل جنسی و اعتیاد یکی از ده ها آسیب جسمی و روحی – روانی است که افراد و شریک زندگی آنها را درگیر می کند. این تأثیر منفی به حدی گسترده و جدی است که می تواند منجر به بروز بیماری های مختلف حتی از نوع روحی نظیر افسردگی، اضطراب، پرخاشگری شود. در این مطلب قصد داریم در رابطه با کاهش میل جنسی و اعتیاد و عوارض اعتیاد بر روی زندگی زناشویی به صورت کلی و همچنین به شکل جداگانه در مورد مواد مخدر مختلف صحبت کنیم.
 

کاهش میل جنسی و اعتیاد از عوارض شایع بین زوجین است


کاهش میل جنسی و اعتیاد از مهمترین عوارض سوء مصرف مواد مخدر است

تأثیر تریاک بر رابطه زناشویی که از آن به عنوان اختلال جنسی ناشی از مصرف مواد مخدر یاد می کنند انواع مختلفی دارد. این اثرات مربوط به مشکلات و اختلالاتی هستند که افراد در طول مراحل مختلف فعالیت جنسی تجربه می کنند. به طور کلی بسته به نوع ماده مخدر مصرفی، تأثیر اعتیاد بر رابطه جنسی، علائم و مشکلات آن متفاوت خواهد بود. در ادامه در رابطه با هر نوع ماده مخدر، عوارض اعتیاد در رابطه جنسی را توضیح خواهیم داد.
  • تأثیر اعتیاد به الکل بر روی میل جنسی:

طبق مطالعات علمی، مصرف الکل و اعتیاد نسبت به آن از رایج ترین دلایل اختلال نعوظ جنسی و در نتیجه کاهش میل جنسی است. مغز افراد به دلیل مصرف الکل قادر به درک و واکنش درست نسبت به محرک های جنسی نیست.
از طرفی الکل افسرده کننده است و با سیستم گردش خون، تنفس و سیستم عصبی تداخل پیدا می کند که در افزایش میل جنسی درگیر هستند. به طور کلی از عوارض اعتیاد به الکل در روابط جنسی می توان به کاهش میل جنسی، اختلال بیزاری جنسی، اختلال در نعوظ، مشکل در رسیدن به ارگاسم و زود انزالی اشاره کرد.
 
  • تأثیر اعتیاد به ماریجوانا بر کاهش میل جنسی:

در کلینیک ترک اعتیاد تهران، یکی از رایج ترین اختلالاتی که در افراد دچار اعتیاد مشاهده می شود، کاهش شدید میل جنسی نسبت به همسر و شریک زندگی است. طی بررسی های مختلف پزشکان این مرکز مشخص شده که دلیل آن مصرف ماریجواناست که باعث اختلال در نعوظ می شود (تا 3 برابر بیشتر از سایر مواد مخدر). طبق نظر دکتر ترک اعتیاد متخصص این مجموعه که سال هاست در حوزه بیمارانی که دچار اعتیاد هستند فعالیت دارد، مصرف ماری جوانا تأثیر بسیار منفی روی عملکرد جنسی مردان مثل اختلال در ایجاد یا حفظ نعوظ دارد.


تأثیر اعتیاد به الکل روی رابطه جنسی
 
  • کاهش میل جنسی ناشی از مصرف اپیوئیدها:

مصرف اپیوئیدهای مختلف از جمله تریاک روی میل جنسی، نعوظ و لذت از رابطه جنسی تأثیر منفی می گذارد. حتی در مواردی که با تجویز پزشک داروهای اپیوئیدی مصرف می شوند، اثرات مشابهی دارد. به طور کلی اثر تریاک بر بیضه با کاهش ترشح هورمون تستوسترون، کاهش میل جنسی و اختلال در رسیدن به نعوظ کامل همراه است. از طرفی با اختلال در ترشح تستوسترون، می توان اثرات تریاک بر اسپرم را نیز توجیه کرد. بنابراین یکی از عوارض اعتیاد در روابط جنسی مخصوصا کسانی که تریاک و سایر مواد اپیوئیدی را مصرف می کنند شامل اختلال در نعوظ، ارگاسم و کاهش میل و حتی نارضایتی جنسی است.
 
  • کاهش میل جنسی ناشی از مصرف کوکائین:

طبق توصیه پزشکان کلینیک ترک اعتیاد، خانواده ها و همسران باید نسبت به سوء مصرف کوکائین توجه زیادی داشته باشند. کوکائین با اینکه باعث افزایش استقامت جنسی می شود اما دیرانزالی بسیار بدی ایجاد می کند.
اما اثرات سوء مصرف کوکائین بر روی رابطه جنسی محدود به این مورد نیست. کوکائین به عروق شریانی آسیب می زند و باعث گرفتگی آنها می شود که در رسیدن به نعوظ دخالت دارند. از طرفی حجم مایع انزال را به کمتر از نصف حالت عادی می رساند. نعوظ همراه با درد شدید است و تا زمانی که خون داخل رگ ها با سرنگ کشیده نشود، درد آن کاهش پیدا نخواهد کرد. به این حالت نعوظ دائمی یا priapism هم می گویند که در صورت عدم درمان امکان قطع آلت تناسلی هم وجود دارد. بنابراین کاهش میل جنسی و اعتیاد به کوکائین کمترین ضرر این ماده مخدر است.


کاهش میل جنسی و اعتیاد به شیشه
 
  • کاهش میل جنسی و اعتیاد به مت آمفتامین یا شیشه:

کسانی که اعتیاد به شیشه دارند در ابتدا به خاطر اینکه می توانند رابطه جنسی طولانی مدت و مکرر داشته باشند و در رسیدن به ارگاسم به حس بهتری دست پیدا کنند و در نتیجه اعتماد به نفس بالاتری کسب کنند، بسیار راضی هستند. اما به مرور زمان عوارض اعتیاد در روابط جنسی آنها تمامی این اثرات اولیه را از بین می برد.از جمله عوارض اعتیاد به شیشه در روابط جنسی می توان به کاهش میل جنسی، اختلال در نعوظ، زود انزالی و از دست دادن کنترل اشاره کرد. با توجه به اینکه بروز این عوارض منفی طول می کشد و افراد دیر به فکر درمان می افتند، در برخی مواقع برای کاهش غلظت شدید مت آمفتامین یا شیشه، طبق نظر پزشک، سم زدایی فوق سریع تجویز می شود. بد نیست بدانید که اثرات و عوارض اعتیاد در روابط جنسی برای مردان بیشتر از زنان است. طبق تحقیقات مختلف مشخص شده که برخی از اختلالات در عملکرد جنسی آقایان مثل میل جنسی، رضایت جنسی، نعوظ و ارگاسم، تا حدی به شکل دائمی باقی می مانند. اما باید توجه کنید که ترک اعتیاد در خانه بدون نظارت و تجویز پزشک، نه تنها این مشکل رفع نمی شود بلکه خطرناک تر بوده و امکان تشدید و گسترش علائم و عوارض هم وجود دارد.
 

آیا مشکلات جنسی اعتیاد و ترک تنها محدود به زود انزالی است؟

خیر. همانطور که مشاهده کردید کاهش میل جنسی و اعتیاد به مواد مخدر تنها یکی از عوارضی است که با سوء مصرف مواد مخدر ارتباط دارند. به همین دلیل در مرکز ترک اعتیاد تهران، کسانی که در حال ترک اعتیاد هستند تحت مشاوره درمانی و گروه درمانی هم قرار می گیرند.

از دیگر مشکلات کلی ناشی از اعتیاد به مواد مخدر روی میل و عملکرد جنسی مردان و خانم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • کاهش شدید هورمون های تستوسترون و استروژن در آقایان و خانم ها که میل جنسی را کاهش می دهد؛
  • اعتماد به نفس به شدت افت پیدا می کند؛
  • سیستم عصبی مرکزی آسیب می بیند که به نوبه خود باعث اختلال در نعوظ و مشکلات زیادی می گردد؛
  • از دست دادن حافظه، اختلال در یادگیری و ترس از فراموشی؛
  • بیزاری و دلخوری پیدا کردن شریک جنسی از همسر خود حتی مواقعی که در حال ترک ماده مخدر هستند؛
  • بروز مشکلات جبران ناپذیر و آسیب های عمقی به روح و روان افراد که جبران آنها زمان بسیار زیادی نیاز دارد

اگر به دنبال ترمیم روابط زناشویی آسیب دیده خود به خاطر اعتیاد هستید، حتما در اولین اقدام، زیر نظر پزشکان متخصص، اعتیاد خودتان را کنار بگذارید و سپس با کمک مشاوره خانواده، رابطه جنسی و عاطفی آسیب دیده را ترمیم کنید
به مشاوره نیاز دارید ؟ با ما تماس بگیرید