روش های تضمینی درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد

درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد در کنار تسکین و بهبود سایر مواد بسیار ضروری است چرا که عوارض آن فقط جسمی نیست بلکه روحی – روانی نیز هستند. در این حالت نوع شیوه درمانی نیز بسیار اهمیت دارد تا اثرگذاری آن تضمین شده باشد. در این مطلب به بهترین روش های درمانی خانگی و کلینیکی اشاره می کنیم.

علت نیاز به درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد

درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد که ممکن است پس از سم زدایی فوق سریع در کلینیک ترک اعتیاد یا حتی کاهش مصرف مواد اعتیادآور، به صورت تدریجی بروز کند بسیار ضروری است چرا که این واکنش مغز و بدن به ماده شیمیایی است که به آن وابستگی پیدا کرده بوده است.
علائم مختلفی پس از ترک اعتیاد بروز می کنند که از جمله آنها می توان به:
  • اضطراب
  • گیجی
  • تب و لرز
  • تپش قلب
  • بی خوابی
  • درد مفاصل و عضلات
  • سردرد شدید یا میگرن
  • درد معده و تهوع
و غیره اشاره کرد که درد عضلات و استخوان ها از همه رایجتر بوده و در بین تمامی بیماران مشترک است.
درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد به عنوان یکی از علائم شایع می تواند بستگی به شدت و حاد بودن این نوع درد متفاوت باشد چرا که شدت درد، طول درمان و سایر علائم بستگی به سلامت کلی فرد، نوع ماده مخدر مصرفی، روش سوء مصرف و سطح وابستگی و سایر وضعیت های کنونی بیمار بستگی دارد.
برخی افراد تصور می کنند که این علائم موقتی است و نیاز به درمان ندارند و صرفا میزان وابستگی بدن به ماده مخدر را نشان می دهند که پس رفع کامل آن در مرکز ترک اعتیاد، این علائم نیز از بین خواهند رفت. این تصور کاملا غلط است!
همانطور که گفتیم شدت درمان، طول و نوع شیوه درمانی بستگی شدید به سلامت کلی افراد و نوع ماده مخدر نیز دارد. برخی از این مواد مخدر به حدی خطرناک هستند که علائم ترک مثل درد عضلانی می تواند بسیار خطرناک یا حتی کشنده باشد.
به همین دلیل لازم است که با انجام برخی روش های خانگی و یا کلیه روش هایی که نیاز به حضور در کلینیک ترک اعتیاد در تهران نیست به کاهش شدت درد عضلانی و سایر علائم اقدام شود و در کنار آن از روش های درمانی پزشکی نیز استفاده کنند. در ادامه شما را با بهترین روش های درمان درد عضلانی پس از ترک اعتیاد آشنا می کنیم.

درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد

بهترین روش های درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد

در این قسمت سعی می کنیم ابتدا به روش های درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد که باید در مرکز ترک اعتیاد در تهران انجام شوند بپردازیم و سپس به روش های خانگی و شخصی خواهیم پرداخت.
  • برنامه های درمانی سم زدایی پزشکی: یکی از بهترین روش های درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد، شیوه های سم زدایی (Detox) هستند چرا که علاوه بر علائم فیزیکی شاید علائم روحی – روانی نیز بروز کنند که بسیار خطرناک هستند. این دوره های درمانی بسته به عواملی که گفته شد بین 5 تا 10 روز طول می کشند و در طی این مدت مراقبت مداوم و منظم همراه با کنترل سایر علائم صورت می گیرد.
  • برنامه های درمانی مکمل و جامع در کنار استراتژی سم زدایی: در کنار شیوه درمانی سم زدایی برای درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد باید مراقبت های کایروپراکتیک (Chiropractic care)، ماساژ درمانی، طب سوزنی (معمولا در ناحیه گوش) و سایر روش های پزشکی مؤثر و مشابه استفاده شود تا علائم ترک مثل درد عضلانی کاهش پیدا کنند.
  • رفتار درمانی شناختی (CBT): در این روش تلاش می شود تا با تغییر دیدگاه و طرز تفکر و احساسی که نسبت به شدت علائم، کیفیت و اهداف زندگی پس از ترک و یا حتی ترک اعتیاد سرپایی یا سایر روش های ترک مواد مخدر داریم، از تکنیک ها و مکانیسم های تأیید شده علمی جهت بهبود علائم مثل درد عضلانی قدم بردارند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی از روش های درمان درد عضلات بعد از ترک اعتیاد محسوب می شود تا بیماران بتوانند قدرت حرکت عضلانی قبلی خود را بدست آورده و درد مداوم عضلات و استخوان ها را کاهش دهند. این روش درمانی با توصیه های خانگی نیز همراه است محدود به مراکز فیزیوتراپی نمی شود.
  • کار درمانی (Occupational Therapy یا OT): هدف از این شیوه درمان درد عضلانی پس از ترک اعتیاد این است که افراد یاد بگیرند چطور بر ضعف و دردهای خود غلبه کنند تا کارهای روزمره خود مثل غذا خوردن، استحمام، لباس پوشیدن و رفته رفته مراجعه به محل کار را دوباره از سر بگیرند.
موارد گفته شده انواع روش های درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد به شکل پزشکی بودند که بدون مراجعه به متخصص امکان پذیر نیستند. در ادامه به معرفی روش های درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد بدون نیاز به متخصص یا مرکز درمانی خاص می پردازیم:
  • تمرین و ورزش: تمرینات منظم و سالم سبب ترشح اندورفین  در مغز شده و کمک به تعادل مواد شیمیایی مخصوصا دوپامین می گردد ضمن اینکه فشار و استرس را از روی بدن برداشته و با بهبود اعتماد به نفس جهت بهتر شدن وضعیت جسمی – روحی کمک زیادی به پیشرفت درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد می کند. از این تمرینات می توان به یوگا، ورزش های ایروبیک و غیره اشاره کرد.
  • تغذیه سالم: تغذیه سالم مخصوصا مواد غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین های ضروری برای بازگشت مغز و بدن به عملکرد اصلی خود ضروری هستند چون مواد مخدر باعث تخلیه بدن از مواد ضروری بدن برای عملکرد صحیح آن می شوند. ضمنا باید از مصرف کافئین، قندهای تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده، روغن و چربی های اشباع خودداری کرد.
  • خواب منظم: خواب منظم در روند بهبودی افراد بسیار تأثیرگذار است مخصوصا که بی خوابی و یا کم خوابی از علائم ابتلا و ترک اعتیاد هستند. به همین دلیل توصیه می شود برای افزایش اثرات مفید درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد، این افراد در هر ساعتی از شبانه روز که به خواب می روند، در همان ساعت نیز صبح روز بعد از خواب بیدار شوند (مثلا 9 شب به 9 صبح). ضمنا قبل از خواب نیز به تماشای تلویزیون نپردازید و ورزش نکنید و تکنیک های ریلکس کردن را امتحان کنید.
  • کاهش وزن: بسیاری از دردهای عضلانی، مفاصل و استخوان ها که در طی ترک اعتیاد احساس می شوند ناشی از افزایش وزن هستند که می توانید با کاهش وزن و بکارگیری رژیم های غذایی تحت نظر پزشک تغذیه آنها را تسکین دهید.
و غیره.

درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد با روش های پزشکی و خانگی

روش های درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد بسیار گسترده هستند اما مواردی که اثرگذاری آنها از لحاظ علمی کاملا اثبات شده باشد، گزینه های درمانی است که در این مطلب به آنها اشاره کردیم.
ضمنا توجه داشته باشید درمان های دارویی (داروهای بدون نسخه و یا تجویزی) توسط بسیاری از پزشکان مردود اعلام شده چرا که فرد بیمار را پس از مدتی به آنها وابسته می کند چون دارای مسکن هستند و مواد شیمیایی مسکن نیز در صورت مداوم اعتیاد ایجاد می کنند و محققین به این حالت معتاد کردن افراد به داروی جدید و ترک اعتیاد از مواد قبلی می گویند مثل گاباپِنتین، پِرِگابالین، داروهای کورتیکواستروئیدی، متادون، بوپرِنورفین، نالترکسون و موارد مشابه آن.
کلینیک تخصصی بستری و درمان اعتیاد تهران پاک، تنها مرکز علمی و کاملا مجهز تهران
در کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک برای درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد و سایر علائم تنها از روش های علمی و تأیید شده استفاده می کند. در این مرکز از روش های سم زدایی فوق، ترک اعتیاد سرپایی و سایر روش های درمانی جسمی - روحی گفته شده استفاده می گردد که در طی زمان کوتاه تر بهترین اثرات درمانی قابل مشاهده خواهد بود.
جهت برخورداری از مشاوره رایگان و پذیرش می توانید با شماره تلفن ثبت شده در سایت تماس حاصل فرمایید.