عوارض سیگار کشیدن برای زنان چیست؟

عوارض سیگار کشیدن برای زنان مخصوصا زنان باردار و شیرده بسیار خطرناک بوده و شامل طیف گسترده بیماری ها و سرطان های مختلف است.


عوارض سیگار کشیدن برای زنان بارها و بارها صحبت شده و نسبت به مضرات گسترده آن هشدار جدی داده اند. طبق گزارش سازمان CDC، عوارض سیگار بر بدن زنان به نحوی است که نه تنها نرخ مرگ و میر آنها را بخاطر بیماری های ناشی از تنباکو و دخانیات بلکه بخاطر هر نوع بیماری دیگر افزایش می دهد. عوارض سیگار کشیدن بر روی تمامی قسمت های بدن است و خطر بسیاری از بیماری ها و انواع سرطان را افزایش می دهد. در ادامه بیشتر در این رابطه صحبت خواهیم کرد که عوارض سیگار کشیدن چیست؟ خانم ها با سیگار کشیدن خودشان را در معرض چه خطرات بالقوه ای قرار می دهند؟ در ادامه با کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک همراه باشید.

عوارض سیگار کشیدن برای زنان

عوارض سیگار کشیدن برای زنان چیست؟
عوارض سیگار کشیدن در زنان بسیار گسترده است و می توان گفت که تمامی بافت های بدن و فعالیت های نرمال آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. با شروع مصرف سیگار کلیه اندام ها و بافت های بدن دائما در حال مبارزه و دفع سموم قرار می گیرند که فشار زیادی به بدن وارد کرده و روند پیری را تسریع می کند. در ادامه پزشکان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تهران همراه شما هستند تا زنان را نسبت به مضرات سیگار کشیدن آگاه کنند.
  • مشکلات ریوی:
از عوارض سگرت کشیدن (Cigarette) آسیب به ریه هاست چرا که با سیگار کشیدن نه تنها نیکوتین بلکه انواعی از مواد شیمیایی را تنفس می کنند. طبق آمار منتشر شده زنانی که سیگار می کشند تا 25.7 برابر بیشتر در معرض سرطان ریه هستند و تقریبا 90% موارد فوتی سرطان ریه بخاطر سیگار کشیدن است. از عوارض سیگار برای زنان افزایش نرخ ابتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) است که بیش از 80% مرگ و میر ناشی از آن را شامل می شود. از طرفی سیگار کشیدن نرخ ابتلا به آمفیزم و برونشیت مزمن را افزایش داده و حملات آسمی را تشدید می کند.
 
  • مشکلات قلبی:
از مضرات سگرت کشیدن برای زنان می توان به ایجاد مشکلات قلبی، رگ ها و سلول های خونی اشاره کرد. مواد شیمیایی موجود در سیگار نرخ ابتلا به آترواسکلروز و تشکیل پلاک در رگ های خونی را بیشتر می کند که به نوبه خود باعث کاهش جریان خون و انسداد عروقی بسیار خطرناک و حتی کشنده می گردد. از جمله عوارض سیگار کشیدن خانم ها می توان به افزایش خطر بروز بیماری شریان محیطی (PAD) اشاره نمود که منجر به باریک شدن رگ های خونی دست و پاها و محدودسازی خونرسانی می گردد. بد نیست خانم ها بدانند که خطراتی مثل درد قفسه سینه یا آنژین صدری، سکته و حملات قلبی و لختگی خون در عروق نسبت به مردان بیشتر و کشنده تر است. از جمله عوارض سیگار کشیدن برای زنان می توان به افزایش خطر وخیم شدن بیماری قلبی مخصوصا اگر جراحی قلب یا استنت گذاری در رگ ها داشته اید.
 
  • خطرات باروری:
از جمله عوارض سیگار در زنان، بروز مشکلات جدی در باروری است که ناشی از آسیب مواد شیمیایی موجود در سیگار به سیستم تولید مثلی است که نرخ بارداری را هم کاهش می دهد. در واقع سیگار به دلیل داشتن مواد شیمیایی بسیار مضر، سبب تغییرات هورمونی گسترده می شود که باروری خانم ها را با مشکلات جدی روبرو می سازد.
  • مشکلات بارداری:
طبق اعلام سازمان CDC آمریکا، عوارض سیگار کشیدن برای زن باردار بسیار گسترده و وحشتناک است و نه تنها روی بارداری بلکه جنین در حال رشد نیز تأثیر می گذارد. از جمله عوارض سیگار در زنان باردار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. افزایش خطر بارداری خارج رحمی (Ectopic Pregnancy
  2. کاهش وزن بچه هنگام تولد؛
  3. افزایش احتمال زایمان زودرس؛
  4. آسیب به ریه، مغز و سیستم عصبی مرکزی نوزاد؛
  5. افزایش خطر وقوع سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)
  6. سبب بروز ناهنجاری های مادرزادی مثل شکاف لب یا شکاف کام می شود
 
  • خطر دیابت نوع 2:
اضرار دخانیات به غده پانکراس هم آسیب وارد می کند. طبق اعلام سازمان CDC، از جمله عوارض سیگار بر زن ها افزایش خطر 30 تا 40% ابتلا به دیابت نوع 2 است. حتی کسانی که دیابت داشته باشند بخاطر سیگار کشیدن به سختی می توانند وضعیت خود را کنترل کنند.
  • تضعیف سیستم ایمنی:
یکی از عوارض مصرف سیگار برای زنان این است که احتمال مرگ و میر ناشی از سایر بیماری ها را افزایش می دهد. گاهی اوقات زنان سیگاری بیشتر بخاطر بیماری های ناشی از سیگار کشیدن فوت می کنند. این موارد به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن است که مواد شیمیایی آن ایجاد می کنند. حتی مصرف سیگار میزان التهاب بدن را افزایش می دهند.
  • مشکلات بینایی:
خیلی از افرادی که به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه می کنند مشکلات بینایی هم دارند. مشکلات بینایی ناشی از سیگار کشیدن در زنان به این دلیل است که مواد شیمیایی سمی موجود در سیگار، به عصب چشم و بافت های آن آسیب وارد می سازند و باعث بروز بیماری هایی مثل آب مروارید، تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا (AMD یا ARMD)، خشکی چشم، آب سیاه و رتینوپاتی دیابتی می شوند. بد نیست بدانید که بیماری AMD دلیل اصلی کوری در سنین بالای 65 سال است بنابراین افزایش نرخ کوری از جمله عوارض سیگار روی زنان و البته کلیه افراد محسوب می شود.
 
  • مشکلات دهان و دندان:
از جمله اثرات سیگار بر زنان که عمدتا هنگام مراجعه برای ترک اعتیاد در کلینیک شاهد هستیم، مشکلات دهان و دندان است. به عبارت دیگر از عوارض سیگار کشیدن برای زنان می توان به احتمال بروز بیماری های لثه تا دو برابر نسبت به زنان عادی اشاره کرد. هر چقدر میزان سیگار کشیدن بیشتر باشد، خطر بروز بیماری دهان و دندان و لثه ها افزایش می یابد. همچنین از جمله اضرار سیگار در زنان احتمال بالاتر بروز لثه های متورم و حساس، خونریزی هنگام مسواک زدن، از دست دادن دندان ها و حساسیت بالای آنها اشاره کرد. حتی سیگار کشیدن روی توانایی افراد برای مزه کردن و بو کشیدن هم تأثیر می گذارد. حتی سبب زرد یا قهوه ای شدن شدید دندان ها می گردد.
 
  • مشکلات پوست و مو و ناخن ها:
از جمله عوارض کشیدن سیگار برای زنان می توان به ایجاد مشکلات پوست و مو اشاره کرد. زنانی که سیگار می کشند پوست چروکیده ای پیدا می کنند و زودتر پیر می شوند. حتی نرخ ابتلا به سرطان پوست مخصوصا در ناحیه لب ها افزایش می یابد. دود سیگار هم باعث می شود تا همیشه پوست و مو بوی بدی بگیرند که تأثیر بعدی رو اطرافیان داشته و طرد شدن اجتماعی را در پی داشته باشد. از جمله اضرار سگرت کشیدن می توان به از دست دادن موها و کچلی اشاره کرد که با گذشت زمان با سرعت بیشتری نسبت به افراد سالم رخ می دهد. از عوارض سیگار کشیدن برای زنان می توان به مشکلات و بیماری های عفونی ناخن ها مثل عفونت های قارچی ناخن اشاره کرد. بنابراین هیچ یک از بافت های سیستم پوششی در امان نیستند.
 
  • مشکلات استخوانی:
عوارض سیگار برای دختران و خانم ها شامل مشکلات استخوانی و کاهش تراکم استخوان نیز می شود. خانم ها و دخترانی که سیگار می کشند نسبت به زنان غیر سیگاری با سرعت بیشتری دچار پوکی استخوان شده و احتمال شکستگی ساده تر استخوان ها از جمله لگن را افزایش می دهد. با توجه به اینکه حجم لگن در زنان بیشتر است و وزن زیادتری را تحمل می کند مخصوصا در دوران بارداری که تقویت عضلات و استخوان لگن اهمیت زیادی دارد، با سیگار کشیدن احتمال مشکل پیدا کردن استخوان های این ناحیه و حتی شکستگی بالا می رود.
  • مشکلات گوارشی:
اضرار سیگار کشیدن روی بدن زنان بسیار بیشتر است و این مورد حتی برای مشکلات گوارشی هم صدق می کند. در زنانی که سیگار می کشند نرخ بروز سرطان های دهان، حنجره، حلق و مری بیشتر است و احتمال اینکه دچار سرطان پانکراس شوند بیشتر است. حتی سیگار روی نرخ تولید و ترشح انسولین هم اثر می گذارد و سلول ها مقاوم به انسولین شده و دیابت نوع 2 با شیوع بیشتری رخ می دهد.
  • بیماری های مفاصل:
از جمله عوارض سیگار کشیدن برای زنان می توان به افزایش نرخ بیماری های مفاصل از جمله آرتریت روماتوئید اشاره کرد که یک نوع بیماری التهابی است و در زنان دست و پاها را بیشتر درگیر می کند. این بیماری منجر به تورم دردناک این نواحی شده و در نهایت با کاهش تراکم استخوانی و دفرمه شدن مفاصل، ادامه زندگی را با مشکلات جدی روبرو می سازد. از عوارض سیگار روی زنان بروز بیماری التهابی لگن یا PID است که نرخ وقوع آن بیشتر بوده و علائم آن وخیم تر است.
 
  • یائسگی زودرس:
طبق مطالعات انجام شده زنانی که سیگار می کشند تا 43% احتمال یائسگی زودرس بیشتری دارند و به احتمال زیاد قبل از سن 50 سالگی نازا خواهند شد. حتی علائم یائسگی هم حدود 2 تا 3 سال زودتر نمایان خواهند شد. مشکلات قاعدگی مثل خونریزی غیر عادی، آمنوره (عدم پریودی یا فقدان قاعدگی) و عفونت های واژینال از سری مشکلات رایج و عوارض سیگار کشیدن برای زنان است.
 
  • مشکلات هورمون درمانی:
یکی از مواردی که به زنان کمک می کند تا بر مشکلات یائسگی مثل پوکی استخوان تسلط پیدا کنند و به تعویق بیندازند، روش های درمانی جایگزینی استروژن است. اما زنانی که سیگار می کشند به دلیل مشکلات قلبی – عروقی و بیماری های مختلفی که در اثر استعمال دخانیات پیدا می کنند نمی توانند به هورمون درمانی بپردازند یا اثرات مفید آن را بسیار کاهش می دهند.
  • بروز سرطان های مختلف:
عوارض سیگار برای خانم ها محدود به سرطان ریه، پوست و مو نیست بلکه سایر سرطان ها نیز با نرخ شیوع بیشتری رخ خواهند داد. طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا (ACS)، از جمله ضررهای سیگار برای زنان افزایش نرخ وقوع 20 تا 30% سرطان های غده پانکراس است. خانم هایی که سیگار می کشند تا 3 برابر با خطر وقوع سرطان مثانه روبرو هستند.
طبق گفته دکتر ترک اعتیاد و پزشکان جامعه سلامت ما و تحقیقاتی که در جوامع مختلف دنیا انجام گرفته، نرخ ابتلا به سرطان معده تا 2 برابر افزایش می یابد که می تواند منجر به سرطان مری و حلق نیز بشود. همچنین خطر ابتلا به سرطان ولوار (Vulvar) یا سرطان سطح خارجی دستگاه تناسلی زنان  در افراد سیگاری بسیار بیشتر است و اگر سابقه عفونت HPV داشته باشند خطرات آن بسیار بیشتر خواهد شد.
این موارد تنها بخشی از سرطان های شایع ناشی از سیگار کشیدن هستند و به طور کلی سرطان می تواند در هر ناحیه از بدن رخ داده و یا به جاهای دیگر بدن نیز منتقل شود.

عوارض دود سیگار برای زنان
علاوه بر خطرات و عوارض سیگار روی زنان یا خطراتی که ناشی از کشیدن مستقیم سیگار روی بدن زنان ایجاد می شود، خطرات و آسیب های ناشی از در معرض قرار گرفتن دود سیگار هم قابل توجه هستند. از جمله عوارضی که بخاطر استنشاق دود سیگار سایر افراد به بدن زنان وارد می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • افزایش خطر سرماخوردگی و عفونت گوش؛
  • تشدید مشکلات و علائم آسم؛
  • افزایش فشار خون؛
  • آسیب به قلب و
  • کاهش مقادیر HDL یا کلسترول خوب در بدن
بنابراین خانم هایی که در منزل همسر آنها سیگاری است به اندازه خود فرد آسیب می بینند. به همین دلیل گاهی برخی از مراجعاتی که به کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تهران انجام می شوند ناشی از درخواست همسر فرد سیگاری است و آسیب هایی که به او و فرزندان وارد می شود.
مشکلات روحی روانی ناشی از سیگار کشیدن بر روی زنان
علاوه بر عوارض سیگار کشیدن برای زنان از لحاظ جسمی و بدنی، برخی عوارض هم ابعاد روحی – روانی دارند. در طی مطالعاتی که انجام گرفتند و در ژورنال Women’s Health به چاپ رسیدند، از عوارض سیگار کشیدن در زنان می توان به اضطراب، افسردگی، اختلال استرسی پس از حادثه (PTSD)، افکار خودکشی و سوء مصرف مواد مخدر اشاره کرد. طبق مطالعات انجام شده، حدود 40% زنانی که به سیگار کشیدن روی می آورند، مشکلات رفتاری و ذهنی دارند.

ضرر سیگار برای زن باردار

سیگار برای زن باردار ضرر دارد؟
به دلیل اهمیت بسیار بالای مضرات دود سیگار برای زنان باردار و حتی مصرف شخصی دخانیات به طور جداگانه به این موضوع می پردازیم. برخی از عوارض سیگار کشیدن برای زنان باردار در بین موضوعات و موارد بالا بیان شدند. مواد شیمیایی سیگار برای زنان حامله بسیار مضر و خطرناک هستند مخصوصا که از جفت عبور کرده و به جنین می رسند. این مواد شیمیایی برای مادر و جنین تهدید کننده زندگی هستند. از جمله عوارضی که ارتباط مستقیم بین سیگار و زنان باردار را تأیید می کند عبارتند از:
  • نقص عضو کودکان؛
  • عدم تشکیل ارتباط کامل مغزی – نخاعی به دلیل آسیب دیدن سیستم عصبی مرکزی؛
  • اعتیاد پیدا کردن نوزاد به مواد مخدر پس از تولد؛
  • افزایش نرخ ابتلا به سرماخوردگی، گوش درد، مشکلات تنفسی و کلیه بیماری ها در نوزادان؛
  • مشکلات عدیده گوارشی و عصبی در مادر و نوزاد

کدام مواد شیمیایی موجود در سیگار مشکلات متعدد سلامتی ایجاد می کنند؟
مواد شیمیایی موجود در تنباکو سیگار برای تمامی افراد مضر است و تأثیرات خطرناک آن روی بدن زنان بیشتر است. تمامی مشکلات و بیماری هایی که تا به اینجا در مورد آن صحبت کردیم ناشی از اثر مواد شیمیایی نظیر:
  • نیکوتین: نیکوتین باعث باریک شدن سیاهرگ و سرخرگ های بدن شده و قلب مجبور می شود با قدرت و سرعت بیشتری کار کند. نیکوتین اکسیژن و غذارسانی به بافت های مختلف بدن را کاهش می دهد چون رگ ها باریکتر، انقباضات دیواره ضعیف تر و شکنندگی و آسیب رگ ها بیشتر شده است.
  • کربن مونواکسید: کربن مونواکسید تمایل بسیار بیشتری برای چسبیدن به هموگلوبین و کاهش ظرفیت آن برای حمل اکسیژن به نقاط مختلف بدن می شود. بنابراین در طی زمان، زنان سیگاری با التهاب و تورم مسیرهای هوایی و آسیب به ریه ها و اندام های بدن مواجه می شوند.
  • تار (Tar): این ماده چسبناک به ریه ها می چسبد و مثل قرارگیری دوده روی دودکش و شومینه آن را سیاه و بدفرم می کند
  • فنول ها: فنول های سیگار موجب کشته شدن سلول های مژه دار مسیرهای هوایی می شود که باعث تمیز کردن سطح داخلی مسیرهای هوایی و جلوگیری از عفونت می شوند. بنابراین خانم ها با مشکلات ریوی عمده ای دست و پنجه نرم خواهند کرد.
  • ذرات ریز و معلق: این ذرات در مسیرهای هوایی به دام می افتند و موجب بروز سرفه های شدید؛ خلط های عفونی و آسیب به ریه ها می شوند
  • آمونیاک و فرمالدهید: باعث تحریک شدید چشم، بینی و گلو می شوند
  • مواد شیمیایی سرطان زا: این مواد شیمیایی منجر به رشد و تکثیر سریع و غیرنرمال سلول ها می شوند. بنابراین سرطان زا هستند که از عوارض سیگار کشیدن برای زنان افزایش نرخ ابتلا به انواع سرطان هاست.

جمع بندی مطالب
عوارض سیگار کشیدن برای زنان بسیار گسترده تر از چیزی است که تصورش را می کنید. این عوارض شامل طیف گسترده ای از انواع بیماری ها و سرطان ها و مشکلات روحی – روانی است. عوارض سیگار برای زنان باردار و شیرده نیز به اثبات رسیده است. عوارض سیگار کشیدن برای زن شیرده به شکل انتقال مواد سمی از طریق شیر به نوزاد است که می تواند آسیب های جدی به مغز و بدن نوزاد وارد کند.
علاوه بر این برخی زنان دخانیات و سیگار مصرف نمی کنند اما در محیطی زندگی می کنند یا در محلی رفت و آمد دارند و اشتغال پیدا کرده اند که افراد سیگاری حضور دارند. استنشاق دود سیگار برای زنان و خانم های باردار با عوارضی تقریبا مشابه با مصرف سیگار همراه است. بنابراین به موارد گفته شده دقت کنید و به سلامتی خود بیش از هر چیز دیگری اهمیت دهید.
 
به مشاوره نیاز دارید ؟ با ما تماس بگیرید