عوارض مصرف ماری جوانا بر بدن، بارداری و شیردهی و ارتباط با سرطان ریه

عوارض مصرف ماری جوانا یا گل، ‏به عنوان یکی از پرمصرف ترین و اعتیادآورترین مواد مخدر در بین نوجوانان بعد از سیگار و الکل، بسیار زیاد است. این ماده مخدر که با اهداف پزشکی در دنیا آزاد شده، تبدیل به یک معضل بزرگی شده که کنترل آن کار دشواری است. اما می توان از طریق آگاهی بخشی و بررسی علمی عوارض ماری جوانا در طولانی مدت و کوتاه مدت، عوارض آن بر روی قسمت های مختلف بدن و حتی ارتباط آن با نرخ شیوع سرطان، نرخ مصرف آن را کاهش داد. در ادامه به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم


عوارض مصرف گل

عوارض مصرف ماری جوانا یا گل
، ‏به عنوان یکی از پرمصرف ترین و اعتیادآورترین مواد مخدر در بین نوجوانان بعد از سیگار و الکل، بسیار زیاد است. این ماده مخدر که با اهداف پزشکی در دنیا آزاد شده، تبدیل به یک معضل بزرگی شده که کنترل آن کار دشواری است. اما می توان از طریق آگاهی بخشی و بررسی علمی عوارض ماری جوانا در طولانی مدت و کوتاه مدت، عوارض آن بر روی قسمت های مختلف بدن و حتی ارتباط آن با نرخ شیوع سرطان، نرخ مصرف آن را کاهش داد. در ادامه به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.

عوارض مصرف ماری جوانا در دراز مدت و کوتاه مدت

عوارض ماری جوانا بر مغز

عوارض مصرف ماری جوانا بر روی مغز به دو دسته کلی عوارض طولانی مدت و کوتاه مدت تقسیم بندی می شوند. در ادامه ضمن توضیح و ارائه تعریف کلی از هر کدام، با چندین مثال شفاف سازی کرده ایم:

عوارض کوتاه مدت:

وقتی افراد ماریجوانا مصرف می کنند، THC از شش ها وارد جریان خون شده و سپس به مغز و سایر اندام های بدن می رسد. در حالتی که ماری جوانا در داخل غذا یا نوشیدنی ریخته شود، جذب آن بین 30 دقیقه تا 1 ساعت طول می کشد. اما مواقعی که به فرم سیگار از آن استفاده می کنند، فورا ماده THC جذب سلول های مغزی می شود.
ماده THC بر روی سلول های مغزی که گیرنده های THC دارند اثر می گذارد که در حالت عادی به مواد شیمیایی شبیه آن واکنش می دهند. این ماده نقش مهمی در عملکرد و نمو طبیعی مغز ایفا می کند. عوارض خوردن ماری جوانا یا کشیدن آن بعد از اتصال این ماده به گیرنده های سلول های مغزی رخ می دهد که نتیجه آن بیش از حد فعال شدن بخش هایی از مغز است. اولین عارضه شایع آن نئشگی (High) است. سایر عوارض مصرف گل یا ماری جوانا عبارتند از:
  • تغییر مود و حال روحی؛
  • عدم کنترل روی حرکات بدن و راه رفتن؛
  • ناتوانی در تمرکز کردن و تفکر منطقی؛
  • از دست دادن حافظه و یا اختلال در آن؛
  • توهم زدن (مصرف زیاد ماری جوانا)؛
  • روان پریشی (مصرف زیاد و مکرر)؛
  • هذیان گویی (مصرف زیاد)؛
  • اضطراب شدید از جمله ترس شدید از اینکه کسی شما را دنبال می کند یا زیر نظر دارد (پارانویا)، فاز ترس ماری جوانا هم نام دارد؛
  • رفتارهای بسیار عجیب و غریب مثل شنیدن، دیدن یا بو کردن چیزهایی که وجود خارجی ندارند؛
  • دیر واکنش نشان دادن به وقایع اطراف؛
  • افزایش خطر وقوع سکته؛
و غیره.

عوارض بلند مدت:

عوارض مصرف ماری جوانا در دراز مدت شامل تأثیراتی است که روی رشد و نمو مغز می گذارد. به عنوان مثال وقتی افراد از نوجوانی مواد مخدر مثل ماری جوانا مصرف می کنند، در دراز مدت مشکلات زیادی در تفکر، حافظه و کارکردهای یادگیری مغز و حتی ارتباطات نورونی بین بخش های مختلف بدن پیدا می کنند.
حتی برخی مطالعات علمی نشان داده اند که مصرف ماریجوانا باعث افت 8 واحدی IQ در بین سنین 13 تا 38 سالگی می شود. جالب اینکه حتی در صورت ترک ماری جوانا هم این میزان بهره هوشی از دست رفته به طور کامل بر نمی گردد. به همین دلیل عوارض مصرف هر روز ماری جوانا، یا دفعات کم ولی دوز بالا، بسیار خطرناک و غیر قابل جبران هستند.
به طور کلی عوارض مصرف ماری جوانا در طولانی مدت عبارتند از:
  • کاهش بهره هوشی تا 8 امتیاز؛
  • عملکرد ضعیف در مدرسه و دانشگاه و افزایش احتمال افت درسی؛
  • اختلال در انجام امورات روزانه و وظایف محول شده؛
  • کاهش میزان رضایت از زندگی؛
  • اعتیاد شدید همراه با عوارض ترک خطرناک؛
  • عدم توانایی در برقراری ارتباط پایدار با سایر افراد؛
  • رفتارهای جامعه گریزی و ضد اجتماعی؛
  • بیماری های متعدد و کاهش شدید قدرت سیستم ایمنی، عمدتا از نوع معده ای – روده ای؛
  • افزایش نرخ ابتلا به سرطان
همانطور که مشاهده کردید، عوارض سوء مصرف ماری جوانا بسیار گسترده است و از لحاظ میزان ماندگاری عوارض در بدن، به دو دسته کوتاه مدت و طولانی مدت تقسیم کردیم. به همین دلیل همیشه توصیه می کنیم که برای مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد و درمان خود یا عزیزانتان، هر چه سریعتر اقدام کنید، بهتر است. در ادامه از جنبه های مختلف دیگری به این قضیه خواهیم پرداخت تا بیشتر با اثرات مخرب ماری جوانا آشنا شوید.

عوارش مصرف گل در بدن
عوارض مصرف ماری جوانا بر بدن

عوارض مصرف ماری جوانا بر بدن

عوارض مصرف قرص ماری جوانا، پودر یا هر نوع شکلی از آن به شکل سیگار، تدخینی، همراه با غذا و نوشیدنی و غیره بسیار گسترده است. یکی از جنبه های مهم آن صرف نظر از طولانی یا کوتاه مدت بودن، اثرات مخربی است که بر روی سلامتی افراد می گذارد. در ادامه از دو منظر فیزیکی و ذهنی (روانی) به این موضوع پرداخته ایم:

اثرات فیزیکی:

  • مشکل در تنفس یا سیستم تنفسی: مصرف ماری جوانا به شکل سیگار یا رول، مستقیما بر روی شش ها اثر می گذارد و این افراد به مشکلات تنفسی زیادی دچار می شوند. از جمله مشکلاتی که این افراد دارند، سرفه و خلط مکرر، بیماری های زیاد تنفسی و خطر بالای ابتلا به عفونت های ریوی است.
  • مشکلات قلبی یا سیستم قلبی - عروقی: یکی از عوارض مصرف ماری جوانا افزایش ضربان قلب تا 3 ساعت بعد از استفاده است که به نوبه خود احتمال بروز سکته قلبی را افزایش می دهد. افراد مسن یا کسانی که قبلا سابقه بیماری قلبی داشته اند خطر بیشتری آنها را تهدید خواهد کرد.

عوارض ماری جوانا در طی بارداری و شیردهی بسیار بالاست
  • بروز مشکل در نمو کودک در حین و پس از بارداری: از عوارض مصرف ماری جوانا در بارداری می توان به کاهش وزن شدید نوزاد اشاره کرد به نحوی که حتی پس از تولد هم کودکان به سختی وزن اضافه می کنند. از دیگر عوارض ماریجوانا در بارداری می توان به مشکلات شدید رفتاری و رشد و نمو مغز در کودکان اشاره کرد که از جمله عوارض رایج آن اختلال در توجه، حافظه و حل مسأله است. حتی از عوارض مصرف ماری جوانا در شیردهی هم غافل نشوید چون ماده THC وارد شیر مادر می شود و روی نمو مغز اثر منفی می گذارد. برخی تحقیقات هم نشان می دهند که روی زایمان زودرس هم تأثیر دارد.
  • مشکلات سیستم گوارشی: مصرف طولانی مدت و منظم ماری جوانا روی سیستم گوارشی هم اثر می گذارد. از جمله عوارض رایج آن می توان به سندرم استفراغ و تهوع شدید کانابینوئیدی (CHS) اشاره کرد. این افراد همیشه به شکل دوره ای حالات مختلفی مثل تهوع، استفراغ، کم آبی بدن و نیاز به مراقبت پزشکی اورژانسی را تجربه می کنند. این موارد به طور خاص به عنوان عوارض خوردن ماری جوانا هم ذکر می شوند که شدت آنها در این حالت بیشتر است.
  • مشکلات سیستم عصبی مرکزی (CNS): از جمله مشکلات عدیده ای که در اثر مصرف ماری جوانا برای مغز رخ می دهد، آزادسازی ترشح بیش از حد دوپامین است. دوپامین در حالت عادی باعث ایجاد حس خوب و خوشحالی در افراد می شود. ترشح بیش از حد آن باعث نئشگی و حالت منگی خواهد شد.
با توجه به عوارض مصرف ماری جوانا بر روی مغز می توان گفت که حتی ترک کردن آن هم دارای عوارض زیادی است. از جمله عوارض ترک ماری جوانا می توان به تحریک پذیری شدید، از دست دادن اشتها و بی خوابی اشاره کرد.
یکی دیگر از عوارض مصرف ماری جوانا می توان به تأثیر مخرب آن بر روی هیپوکامپ اشاره کرد که شیوه قضاوت و پردازش اطلاعات، دسترسی به حافظه و تشکیل خاطرات جدید را با اختلال مواجه می کند. از دیگر تأثیرات و عوارض یک بار مصرف ماری جوانا می توان آسیب به مخچه و گانگلیون های پایه ای اشاره کرد که در حفظ تعادل و حرکت نقش دارند. به همین دلیل این افراد بعد از مصرف تلو تلو می خورند.
عوارض مصرف زیاد ماری جوانا بر روی مغز شامل توهم، هذیان گویی، افسردگی و اضطراب، اسکیزوفرنی و غیره هستند.
  • مشکلات سیستم ایمنی: مطالعات علمی نشان داده که عوارض مصرف ماری جوانا، سیستم ایمنی را هم درگیر می کند. بنابراین این افراد در برابر بیماری های عفونی مختلف آسیب پذیرتر هستند و احتمال بیمار شدن آنها بیشتر است. با این حال گاهی اوقات به عنوان درمان بیش فعالی سیستم ایمنی استفاده می کنند.
  • مشکلات استخوان بندی: طبق مطالعات علمی، کسانی که طولانی مدت از ماریجوانا استفاده کنند یا دوز مصرفی آنها در هر بار زیاد باشد، تا 5% تراکم استخوانی کمتری دارند. به مرور زمان به نوبه خود باعث بروز مشکلاتی مثل پوکی استخوان خواهد شد که نتیجه آن شکستگی راحت بافت استخوانی است. البته برخی مطالعات علمی هم ادعایی دقیقا برعکس دارند. با این حال نمی توان روی سلامتی بدن ریسک کرد.
عوارض ذهنی مصرف ماری جوانا
 

اثرات ذهنی مصرف گل :

  • پارانویا؛
  • توهم و هذیان گویی؛
  • تشدید علائم بیماری اسکیزوفرنی؛
  • اختلال در حافظه، توجه و هماهنگی حرکات بدن؛
  • اختلال در تفکر و حل مسأله
و غیره.
بهترین شیوه درمان عوارض مصرف ماری جوانا، مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک است که با جمعی از بهترین پزشکان و تسلط کامل بر روی جدیدترین روش های درمانی، آماده خدمات رسانی هستند. این مرکز در حال حاضر، بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران به شمار می رود که دسترسی بسیار خوبی هم دارد.

مصرف ماری جوانا و نرخ ابتلا به سرطان رابطه مستقیم دارد

رابطه مصرف ماری جوانا و سرطان

یکی از مهمترین سؤالات و دغدغه های محققین و پزشکان این است که آیا ابتلا به سرطان ریه و یا سایر سرطان های مرتبط با اندام های بدن، از جمله عوارض مصرف ماری جوانا محسوب می شود یا خیر؟
دانشمندان متوجه شده اند که مقادیر بنزوپیرن، بنز آنتراسن، فنول، وینیل کلراید، نیتروزامین و گونه های فعال اکسیژن، در ماری جوانا نسبت به سیگار بیشتر است. از طرفی شیوه مصرف ماری جوانا هم متفاوت است. افراد موقع کشیدن ماری جوانا، دود آن را در داخل دهان نگه می دارند که باعث تماس بیشتر مواد سمی با ریه ها می شود.
حاصل مطالعات علمی که بر روی این افراد انجام گرفته به این نتیجه رسیدند که از عوارض مصرف ماری جوانا می توان به سرطان ریه اشاره کرد. با این حال برخی مطالعات علمی نیز چنین رابطه ای را نشان نداده اند. با این حال نمی توان نتایج و آمار و ارقام ابتلا به سرطان در افراد سیگاری را به افراد مصرف کننده ماری جوانا نسبت داد و شدیدتر در نظر گرفت چون:
  • میزان مصرف در هر بار کمتر است؛
  • افراد معمولا در کنار ماری جوانا، سیگار هم مصرف می کنند و نمی توان نتایج را تعمیم داد؛
  • تعداد دفعاتی که افراد ماری جوانا مصرف می کنند کمتر از افراد سیگاری است چون اثرات آن بیشتر باقی می ماند
و غیره.
از طرفی بد نیست بدانید که ماری جوانا در برخی کشورها به شکل داروی پزشکی هم استفاده می شود. به عنوان مثال برای مدیریت و کاهش درد ناشی از درمان های سرطان، کاهش آسیب به اعصاب ناشی از شیمی درمانی و غیره کاربرد دارد.
در هر صورت باید توجه داشته باشید که عدم قطعیت در مطالعات و نتایج علمی به معنای عدم ارتباط عوارض مصرف ماری جوانا و سرطان ریه نیست. به همین دلیل در اکثریت موارد گزارش ها حاکی از افزایش نرخ شیوع سرطان ریه در اثر مصرف گل یا ماری جوانا است.

درمان و ترک اعتیاد گل

هر کدام از مواد مخدر، عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت موقع مصرف و حتی موقع ترک کردن دارند که مدیریت صحیح آنها بسیار ضروری است. در صورتی که در مراحل ابتدایی اعتیاد به ماده مخدر ماری جوانا نسبت به ترک کردن آن اقدام کنید، عوارض و مدت زمان لازم برای سم زدایی سریع و ترک کامل کمتر خواهد شد.
پزشکان و متخصصین حوزه اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک به همراه مشاورین روانشناس با سال ها تجربه در این زمینه در خدمت شما هستند. در این مرکز پزشکان پس از معاینات اولیه، بهترین شیوه درمانی را تجویز می کنند. کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک به شما این اطمینان را می دهد که با بهترین متدها و جدیدترین شیوه های درمانی همراه با مدیریت کامل عوارض ترک ماری جوانا، زندگی سالم و طبیعی را به عزیزان شما بر می گرداند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به صورت حضوری یا تلفنی با ما در ارتباط باشید.
 
به مشاوره نیاز دارید ؟ با ما تماس بگیرید