تقویت بعد از ترک اعتیاد با بهترین مواد غذایی، ویتامین ها و مکمل ها

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد نیازمند اطلاع از زمان دقیق و مقدار غذا خوردن، نوع مواد غذایی، مکمل ها و ویتامین های مورد نیاز و پرهیزهای غذایی است.


تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد پروسه بسیار حساسی است چون در طی دوره اعتیاد، بدن با کمبود شدید مواد غذایی مفید، ویتامین ها، کربوهیدرات و پروتئین ها مواجه شده است. خیلی از افراد معتقدند که بعد از ترک اعتیاد، در طی یک بازه زمانی مشخص باید همه چیز بخورند در صورتی که سالم بودن و ارزش غذایی بسیار مهم است. طبق توصیه دکتر ترک اعتیاد، باید تلاش کنید تا بعد از ترک و زمانی که در مرحله ریکاوری هستید، نسبت به نکات تغذیه ای و رژیمی اطلاعات کامل داشته باشید، غذاهای مناسب مصرف کنید، مکمل ها و ویتامین ها را فراموش نکنید و مواد غذایی ممنوعه را از لیست خود خط بزنید. در این مطلب آموزش خواهید دید که برای تقویت بدن ضعیف چی بخوریم؟ چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم و علائم پس از ترک را کاهش داده و به حالت اول خود بازگردیم.

نکات تغذیه ای، رژیمی و لیست مواد غذایی برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر مستقیما روی تغذیه و سلامت ذهن و بدن تأثیر منفی می گذارد. مصرف الکل توانایی بدن برای جذب مواد غذایی را مختل می کند، تریاک و مواد افیونی روی سیستم گوارشی اثر مخرب دارند، محرک ها اشتها را کور می کنند و در نهایت بدن با نقص ویتامین و مواد مغذی روبرو می گردد. بنابراین باید یاد بگیرید چطور تغذیه و رژیم غذایی سالم و پرانرژی داشته باشید و چه چیزهایی برای تقویت مناسب است.

نکات تغذیه ای برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

  • به طور منظم، وعده غذایی و میان وعده بخورید تا برای پرخوری تحریک نشوید (یکی از دلایلی است که افراد می پرسند چرا بعد از ترک اعتیاد چاق می شویم)
  • مصرف قندهای ساده و غذاهای پرچرب را کاهش دهید؛
  • مصرف آنتی اکسیدان ها و، میوه و سبزیجات مغذی را برای کاهش مشکلات متابولیکی و مشکلات مواد مغذی بدن را بیشتر کنید؛
  • رژیم های غذایی سرشار از پروتئین و با کربوهیدرات کم، بازسازی اندام ها را سریعتر کرده و مواد مغذی اصلی برای کنترل علائم ترک اعتیاد را در اختیار بدن قرار می دهند و در تقویت انرژی بدن نقش مستقیم دارند؛
  • مواد مغذی مثل روی، کلسیم، منیزیم، اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان ها و آمینواسیدها میل افراد به مصرف مواد مخدر را کاهش داده و تغییر خلق و خو را بهتر می کند که معمولا پزشکان ترک اعتیاد به افرادی که ترخیص می شوند توصیه می کنند؛
  • میان وعده های پروتئینی میل کنید تا قند خون بدن ثابت باقی بماند و میل به سمت مصرف مواد مخدر کاهش پیدا کند؛
  • آب بدنتان را حفظ کنید و روزانه 8 لیوان آن بنوشید. می توانید از خوش طعم کننده ها هم استفاده کنید؛
  • مواد غذایی پروتئینی باید در همه جای برنامه غذایی وجود داشته باشند چرا که در تقویت عمومی بدن مواد غذایی بسیار ضروری هستند؛
  • در ابتدای دوره بعد از ترک غذاهایی انتخاب کنید که هضم آنها ساده باشد. اعتیاد به مواد مخدر به سیستم گوارشی بدن آسیب وارد می کند و عمدتا افراد دچار یبوست و مشکلات معده ای – روده ای می شوند. بعد از ترک اعتیاد اکثر افراد دچار اسهال و استفراغ خواهند شد. به همین دلیل باید غذاهای سرشار از فیبر مثل میوه و سبزیجات را در ابتدای دوره تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد در لیست رژیم غذایی خود قرار دهید.

لیست مواد غذایی برای تقویت ضعف بدن

مواد غذایی برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد
 
برای تقویت ضعف، خستگی، کوفتگی و درد عمومی بدن که چند مورد از علائم رایج پس از ترک اعتیاد هستند برخی مواد غذایی کمک زیادی می کنند. افرادی که  تخصصی و پیشرفته را انتخاب می کنند، پزشکان این نوع مواد غذایی را برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد تجویز می کنند:
  • مرغ و ماهی: گوشت مرغ و ماهی حاوی مواد مغذی و آمینواسیدهایی است که در زمان اعتیاد امکان جذب آنها وجود ندارد. با مصرف مرغ و ماهی این مواد غذایی تأمین شده و احساس سلامتی و هوشیاری مغز به حالت نرمال باز می گردد.
  • توفو: توفو ماده غذایی سرشار از پروتئین و قابل هضمی است که آسیب کبدی ناشی از اعتیاد به الکل و محرک های را ترمیم می کند.
  • موز: موز سرشار از آمینواسیدهای مختلفی است که وقتی افراد دچار اعتیاد هستند جذب نمی شوند. با مصرف موز ضمن تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد می توانید خواب درست داشته باشید و احساس ریلکس شدن پیدا کنید.
  • ماست پروبیوتیک: ماست های پروبیوتیک مشکلات ناشی از یبوست، اسهال و استفراغ که در حین اعتیاد و پس از ترک رخ می دهند را کاهش داده و مسیر گوارش را بازسازی و ترمیم می کند.
  • بلوبری (زغال اخته): آنتی اکسیدان های بلوبری بیشتر از تمام میوه ها و سبزیجات مختلف است. به همین دلیل برای تقویت بی حالی بدن بعد از ترک اعتیاد و دفع سریعتر سموم داخل خون، کمک زیادی می کند و سیستم ایمنی بدن را هم به حالت نرمال بر می گرداند.
  • سبزیجات: سبزیجات حاوی ویتامین های ضروری مختلف هستند که متأسفانه در طی اعتیاد، جذب مواد غذایی مختل شده و کاهش اشتها، انرژی کمتری به بدن می رساند. بنابراین سبزیجات کمک می کنند تا ارزش غذایی وعده ها به حالت نرمال برسد و سلامت پوست و مو تضمین شوند.
  • غذاهای سبوس دار: غذاهای سرشار از فیبر و سبوس مشکلات سیستم گوارشی را رفع می کنند و از این لحاظ اثری مشابه با ماست های پروبیوتیک دارند. بنابراین شدیدا تقویت کننده بدن هستند چون مواد غذایی بیشتری جذب می شوند.
  • غذاهای سرشار از انرژی (Superfoods): این غذاها سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند که باید به طور منظم در رژیم غذایی مصرف شوند. بهترین شیوه تقویت خانگی بدن استفاده از غذاهایی مثل سیب زمینی شیرین، دارچین، بادام، جوانه گندم، گوجی بری، دانه کتان و شیر خام (پاستوریزه نشده) هستند.
 

بهترین ویتامین ها برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

همانطور که در ابتدای صحبت ها اشاره کردیم، اعتیاد به مواد مخدر سبب عدم جذب مواد غذایی و ویتامین ها می شود. بنابراین برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد باید مواد غذایی سرشار از ویتامین هم مصرف کنید تا بدنتان بتواند به حالت نرمال بازگردد. در ادامه بهترین مولتی ویتامین بعد از ترک اعتیاد را در حالت های مختلف بررسی خواهیم کرد:

ویتامین های مورد نیاز برای کسانی که دچار اعتیاد به الکل بوده اند:

در دوران ریکاوری و ترک بعد از اعتیاد به الکل باید مکمل ها و مواد غذایی سرشار از ویتامین B، C و A مصرف کنید. ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد و الکل های اضافی خون را دفع می کند. ویتامین A آنتی اکسیدان قوی است و باعث دفع سموم می شود. ویتامین B هم برای کاهش اضطراب، استرس و سم زدایی مناسب است. ضمنا قرص های کمپلکس آمینواسیدی هم تجویز خواهد شد.

ویتامین های مورد نیاز برای کسانی که دچار اعتیاد به تریاک و مواد افیونی بوده اند:

سوء مصرف تریاک با مصرف خودسرانه قرص های تسکین دهنده درد هم رح می دهد که سهم زیادی از مراجعین کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تهران پاک را تشکیل می دهند. با مصرف تریاک و مواد افیونی مثل هروئین، انتقال دهنده های عصبی مثل استیل کولین، دوپامین، اندورفین، سروتونین و GABA به خوبی تولید و ترشح نمی شوند. برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد تریاک و هروئین باید مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای سم زدایی بدن و ویتامین E برای بازگرداندن کارکرد طبیعی مغز ترشح شوند. ویتامین های B کمپلکس هم برای کاهش استرس و تقویت خستگی بدن تجویز می شوند.

ویتامین های مورد نیاز برای کسانی که دچار اعتیاد به مت آمفتامین بوده اند:

مهمترین ویتامینی که برای درمان بی حالی بعد از ترک اعتیاد مت آمفتامین نیاز دارد، ویتامین B12 است. این ویتامین انرژی بخش است و آسیب های وارد شده به مغز و کبد ناشی از اعتیاد به متامفتامین را بهبود می بخشد. ویتامین B5 هم برای کاهش اضطراب و بازگرداندن عملکرد طبیعی مغز و حافظه هم ضروری است. ویتامین C برای سم زدایی بدن و تقویت سیستم ایمنی لازم است. همچنین غذاهای سرشار از گلوتامین، تیروزین و فنیل آلانین هم باید مصرف شوند.

ویتامین های مورد نیاز برای کسانی که دچار اعتیاد به کوکائین بوده اند:

افرادی که دچار اعتیاد به کوکائین هستند در کنار تریاک و مواد افیونی سهم زیادی از افراد مراجعه کننده به کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک را تشکیل می دهند. برای درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد و جبران ویتامین هایی که بدن نتوانسته جذب کند باید مواد غذایی مناسب مصرف شوند. ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سم زدایی لازم است. ویتامین های گروه B یا B کمپلکس به همراه مواد غذایی سرشار از گلوتامین یا مکمل های گلوتامین هم لازم هستند که توسط پزشکان کلینیک در صورت نیاز تجویز خواهند شد.

علاوه بر ویتامین های اختصاصی که افراد باید برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد استفاده کنند، یکسری ویتامین ها باید به شکل مشترک مصرف شوند. در ادامه به توضیح این ویتامین ها برای تقویت سریع بدن می پردازیم:
  • ویتامین D:
ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین هایی است که نقص آن در افرادی که دچار اعتیاد شده اند مشاهده می شود. با مصرف ویتامین های D علاوه بر اینکه ساختار استخوان ها و غضروف و سطح انرژی بدن به حالت نرمال برمی گردد، تمایل افراد برای مصرف مجدد مواد مخدر هم کمتر می شود. ویتامین D در روغن ماهی، گوشت قرمز، زرده تخم مرغ و شیر فراوان است.
  • روی:
مصرف روی به همراه رژیم غذایی سالم و پر انرژی کاملا ضروری است تا میزان وابستگی افراد به مواد مخدر کاهش پیدا کند. روی و ویتامین D عمدتا با یکدیگر مصرف می شوند. غذاهای سرشار از روی شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ و صدف خوراکی است.
  • منیزیم:
ویتامین و ماده معدنی ضروری بعدی برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد منیزیم است. برای درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد و عملکرد صحیح مغز، منیزیم بسیار مهم است. آجیل، سبزیجات و دانه های مختلف سرشار از منیزیم هستند.

بهترین مکمل ها برای تقویت فوری بدن بعد از ترک اعتیاد

در کنار مصرف مولتی ویتامین، برخی مکمل های غذایی هم تجویز می شوند. مصرف مکمل حتما باید زیر نظر پزشک متخصص باشد در غیر این صورت از مصرف آنها اکیدا خودداری کنید. با توجه به اینکه هضم کامل و صحیح مکمل ها بسیار مهم است تا زمانی که مشکل گوارشی داشته باشید و متابولیسم بدن بالا نباشد نباید از مکمل استفاده کرد. بنابراین مکمل ها برای تقویت فوری بدن بعد از التیام و بهبودی مشکلات بدن مناسب هستند. در ادامه بهترین مکمل ها را معرفی کرده ایم:
  • فنیل آلانین:
فنیل آلانین آمینواسید ضروری برای عملکرد صحیح سیستم عصبی است. افرادی که در دوره ریکاوری و بعد از ترک اعتیاد قرار دارند با علائمی مثل اضطراب، خستگی، گیجی، مشکلات حافظه و هوشیاری دست و پنجه نرم می کنند. مصرف این مکمل تمامی این علائم را فروکش می کند.
  • گلوتامین:
مکمل های گلوتامین برای کاهش مصرف الکل بسیار مناسب هستند و در غذاهای سرشار از پروتئین هم گلوتامین زیاد است. این مکمل به ثبات خلق و خو، کاهش علائم ترک اعتیاد، اضطراب و استرس کمک می کند و برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد مناسب است.
  • تورین:
مصرف مکمل های تورین سبب کاهش استالدهید می گردد که به عنوان یک متابولیت سمی بعد از مصرف الکل و تجزیه آن تولید می شود. با مصرف مکمل های تورین علائم ترک مثل توهم و هذیان گویی کمتر می شوند.
  • گلایسین:
آمینواسید گلایسین برای ترمیم کبد ناشی از مصرف مواد مخدر فوق العاده است و هپاتیت الکلی و کارسینومای ناشی از سیروز کبدی را درمان می کند. مصرف این مکمل باید زیر نظر پزشک باشد.

مواد غذایی که در دوران بعد از ترک اعتیاد نباید مصرف کنید

تا اینجا در مورد مواد غذایی مقوی برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد صحبت کردیم که شامل رژیم غذایی، مواد غذایی، ویتامین ها و مکمل های مختلف بودند. اما در کنار این موارد باید بدانید که کدام مواد غذایی را نباید مصرف کنید. در این قسمت به معرفی این مواد غذایی پرداخته ایم که در دوران ریکاوری و پس از ترک ممنوع هستند:
  • غذاهای قندی:
غذاهای قندی یا خیلی شیرین مخصوصا برای افرادی که اعتیاد به الکل داشته اند بسیار بد است. افراد الکلی قند خون بالایی دارند که پس از ترک میل افراد به خوردن غذاهای قندی برای جبران افت قند خون زیاد می شود. در چنین شرایطی مصرف مواد قندی باعث ایجاد افسردگی حاد خواهد شد و میل افراد به الکل را افزایش می دهد.
  • نوشیدن قهوه زیاد:
مصرف زیاد قهوه در روز به دلیل داشتن کافئین بالا حسی شبیه به کشیدن سیگار و مواد مخدر ایجاد می کند. بنابراین توصیه می کنیم تنها یک فنجان قهوه در روز و ترجیحا اوایل صبح میل کنید.
  • غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی:
این نوع مواد غذایی با هضم غذا تداخل می کنند و مشکلات روده ای ناشی از اعتیاد را تشدید می کنند. بنابراین برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد غذاهای سالم و تازه و بدون مواد نگهدارنده و افزودنی میل کنید.
  • مصرف کالری زیاد ممنوع:
اعتیاد به مواد مخدر سطح کالری بدن را به شدت افزایش می دهد بنابراین با ترک اعتیاد باید غذاهایی میل کنید که کالری زیادی نداشته باشند تا حسی که در دوران اعتیاد داشتید مجددا برگشت نکند. سبزیجات و میوه ها، گوشت بدون چربی، ماهی، گوشت مرغ و آووکادو نه تنها کالری مناسبی دارند بلکه احساس سیری طولانی مدت هم ایجاد می کنند. بنابراین نیاز نیست غذاهای پرکالری مصرف کنید تا بدنتان تقویت شود.
علاوه بر مواد غذایی گفته شده، چنانچه در دوران ترک بعد از اعتیاد و ریکاوری به بیماری مبتلا شدید از مصرف خودسرانه آرام بخش و مسکن های قوی خودداری کنید. این داروها به سرعت اعتیادآور هستند.

میزان و زمان مناسب برای غذا خوردن در دوران پس از ترک

برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد علاوه بر اینکه باید مواد غذایی مناسب بخورید و پرهیزهای گفته شده را رعایت کنید، میزان و زمان غذا خوردن هم اهمیت دارد.
بعد از ترک اعتیاد و در دوران ریکاوری، توصیه می کنیم حتما صبحانه هر روز صبح میل کنید. میان وعده ها را با آجیل، پروبیوتیک ها و مواد غذایی که سیری طولانی مدت ایجاد می کنند پر کنید. تعداد وعده های غذایی را بیشتر کنید ولی میزان و حجم غذا کمتر شوند. تقریبا هر 2 تا 4 ساعت یکبار نیز یک وعده غذایی کم حجم در نظر بگیرید. تقویت بدن با خوراکی های مقوی را جدی بگیرید.

جمع بندی مطالب
برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد باید زیر نظر پزشک متخصص و حتی تغذیه، مواد غذایی مناسب، ویتامین و مکمل های پرانرژی و ضروری را دریافت کنید. مصرف برخی مواد غذایی هم ممنوع هستند که باید تا زمان ترک کامل اعتیاد در نظر داشته باشید. بسیاری از افراد می پرسند چند روز بعد از ترک اعتیاد خواب تنظیم می شود؟ این مدت بین چند روز تا چند سال متغیر است که بستگی به عوامل مختلف دارد. کلینیک ترک اعتیاد تهران که با بهترین پزشکان متخصص خدمات رسانی دارد، همراه شما از مراحل ابتدایی و تشخیص تا بعد از ترک اعتیاد خواهد بود.
 
به مشاوره نیاز دارید ؟ با ما تماس بگیرید