ترک اعتیاد به گل به همراه عوارض طولانی مدت و هر آنچه که باید بدانید!

ترک اعتیاد به گل یا ماری جوانا فرایندی پیچیده و حتی طولانی است که فقط زیر نظر پزشکان متخصص و کلینیک ترک اعتیاد مجهز به روش های درمانی بروز امکان پذیر است.


ترک اعتیاد به گل یا ماریجوانا (Marijuana) به دلیل تأثیرات عمیق و گسترده ای که روی سلول های مغزی با گیرنده های اندوکانابینوئید می گذارد چندان ساده نیست و قطعا بدون نظارت پزشک متخصص با مشکلات و عوارض جدی همراه خواهد بود. اکثر افراد در ابتدا به شکل تفریحی مصرف می کنند اما به دلیل قدرت بالای این ماده در وابسته کردن مغز افراد خیلی زود دچار اعتیاد می شوند. در ادامه در رابطه با عوارض طولانی مدت این ماده خطرناک و همچنین عوارض ترک آن و برخی شیوه های درمانی اصولی صحبت خواهیم کرد.

ترک اعتیاد گل

عوارض مصرف گل در طولانی مدت

امروزه پزشکان به این قطعیت رسیده اند که مصرف گل یا ماری جوانا با اینکه برای حوزه پزشکی و درمان مثل کاهش درد و بی حالی ناشی از شیمی درمانی و سایر موارد کاربرد دارد اما خطرات مصرف آن در بین جوانان قابل چشم پوشی نیست.
دانشمندان و محققین دائما در حال تحقیق بر روی این ماده هستند تا شیوه های پیچیده ای که در دراز مدت روی مغز و بدن اثر می گذارد را مطالعه کنند و با آگاهی بخشی مصرف این ماده را کاهش دهند. در ادامه به مهمترین عوارض طولانی مدت مصرف ماری جوانا و لزوم ترک اعتیاد به گل خواهیم پرداخت.
  • مشکلات شناختی: ماده فعالی به نام THC در ماری جوانا یا گل وجود دارد که بر روی گیرنده های کانابینوئیدی مغز متصل شده و روی یادگیری، حافظه، اشتها، هماهنگی بدن و لذت تأثیر بسیار منفی می گذارند. با توجه به اثراتی که مصرف طولانی مدت گل روی بخش هیپوکامپ مغز (مسئول حافظه طولانی مدت) می گذارد، جدی ترین اثر مخرب این ماده را ضعف حافظه و تغییر شکل این ناحیه از مغز می دانند.
  • مشکلات تنفسی: یکی دیگر از دلایلی که باید حتما نسبت به ترک اعتیاد به گل اقدام کنید و برای این کار به کلینیک ترک اعتیاد حرفه ای مراجعه نمایید، بروز مشکلات تنفسی شدید است. از جمله این مشکلات می توان به درد قفسه سینه، سرماخوردگی شدید، برونشیت و عفونت های ریوی اشاره کرد.
  • سرطان: یکی از عوارض مصرف طولانی مدت گل یا ماری جوانا، افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه است که کاملا کشنده خواهد بود. با توجه به اینکه موقع مصرف این ماده مدت زمان زیادی داخل دهان باقی می ماند تا دود آن به بیرون داده شود، خطر ابتلا به سرطان ریه در اثر مصرف گل بیشتر از سیگار معمولی است.
  • سرطان بیضه: مطالعاتی که در سال 2015 انجام شد و نتایج آن در ژورنال BMC Cancer به چاپ رسید، کسانی که حتی یکبار در هفته یا بیش از 10 سال ماری جوانا مصرف کرده باشند، احتمال ابتلا به سرطان بیضه در آنها بسیار بیشتر است.
  • مشکلا قلبی: بلافاصله بعد از مصرف گل، ضربان قلب و فشار خون تغییر زیادی می کنند که برای افرادی با مشکلات قلبی بسیار خطرناک است. مطالعات علمی رابطه بین آریتمی قلبی، حمله قلبی و سایر مشکلات را با مصرف ماری جوانا یا گل ثابت کرده اند.
  • مشکلات استخوانی: برخی مطالعات علمی در سال 2017 که در ژورنال American Journal Medicine به چاپ رسید اثبات کرد که مصرف طولانی مدت ماری جوانا باعث کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان و استخوان های شکننده می شود. به همین دلیل به محض اینکه متوجه اعتیاد به گل در افراد شدید برای سم زدایی سریع به کلینیک حرفه ای و مجرب مراجعه نمایید تا روند ترک اعتیاد به گل زیر نظر پزشک شروع شود.
  • مشکلات روانی: متأسفانه اعتیاد به گل باعث افزایش 5 برابری خطر ابتلا به مشکلات روانی در افراد مثل روان پریشی، پرخاشگری بی مورد، افسردگی و اضطراب بیش از حد و غیره می شود. حتی مصرف این ماده به دلیل اثرات گسترده بر روی مغز و کاهش ترشح دوپامین که هورمون اصلی سیستم پاداش و شادی در مغز است باعث افزایش نرخ مشکلات روانی شده و افراد وارد فاز ترس ماری جوانا و بسیاری مشکلات دیگر می شوند.

عوارض مصرف گل


به همین دلیل توصیه می شود تا برای ترک اعتیاد به گل فورا اقدام شود. راه های ترک اعتیاد به گل زیاد هستند اما باید زیر نظر پزشک متخصص اقدام کنید. شاید در برخی موارد نیاز به بستری در کلینیک ترک اعتیاد باشد که همه چیز بعد از معاینه کامل و انجام آزمایشات مشخص می شوند.
 

عوارض ترک ماری جوانا

طبیعتا با توجه به درجه وابستگی، مدت زمان و میزان مصرف گل یا ماری جوانا، ترک این ماده اعتیاد آور بدون عوارض نخواهد بود تا زمانی که بدن کاملا پاکسازی و سم زدایی شده و به روال عادی خود برگردد.
افرادی که برای مدتی ماری جوانا مصرف کرده اند باید انتظار بروز علائم ترک اعتیاد گل باشند که شدت آنها از خفیف تا شدید متغیر هستند اما معمولا کشنده نیستند. معمولا کسانی که ترکیبی از الکل، مواد مخدر و ماری جوانا مصرف می کرده اند قطعا با علائم و عوارض شدید ترک مواجه خواهند شد.
به طور کلی عوارض ترک اعتیاد به گل شامل خشم، اضطراب، تغییر خلق و خو، پرخاشگری، کج خلقی و زود رنجی، بی خوابی، لرزش بدن، مشکلات خواب، کاهش اشتها، درد معده، تهوع و غیره هستند. با این حال عوارض ترک اعتیاد به مواد مخدر گل را می توان به شکل زمانبندی شده به صورت زیر بیان کرد:
  • 1 تا 3 روز پس از ترک اعتیاد به گل: معمولا شامل پریشانی و کج خلقی و زود رنجی است. ریه ها شروع به بازسازی می کنند و این بهبود وضعیت تا چندین سال طول می کشد که بستگی به میزان مصرف ماری جوانا و مدت زمان اعتیاد دارد و حتی برخی مشکلات تا همیشه باقی می مانند.
  • 2 روز تا 1 هفته پس از ترک: ناراحتی های جسمی و بی قراری و تغییر خلق و خو به اوج خود می رسند و افسردگی بعد از ترک ماری جوانا در حدود 1 هفته پس از ترک بسیار رایج است. گیرنده های مغز که فرایندهای عصبی مثل لذت، انگیزه، یادگیری، حافظه، کنترل حرکات ریز و غیره را کنترل می کنند رفته رفته به حالت نرمال بر می گردند.
  • 2 هفته پس از ترک اعتیاد به گل: اکثر عوارض ترک ماری جوانا فروکش می کنند اما هنوز هم اختلال در خواب و مشکلات مربوط به آن ادامه دارند. برخی از این مشکلات شامل دیدن رؤیاهای واضح (Vivid Dreams) هستند.
  • 4 هفته پس از ترک گل یا ماری جوانا: عملکرد گیرنده های مغز کم کم نرمال می شود و حافظه، توان تمرکز کردن روی موضوعات، توان ذهنی و غیره بهبود پیدا می کنند. البته برخی مواقع تا یک سال هم مشکلات بی خوابی گزارش شده اند.
همانطور که گفتیم بسته به شدت و میزان مصرف و حتی سن و جنسیت برخی از این علائم ممکن است بروز پیدا نکنند یا شدت آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بر همین اساس برای کنترل کردن فرایند و عوارض ترک اعتیاد به گل، توصیه می کنیم با مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک، عزیزان خود را به دست پزشکان متخصص بسپارید. با این کار هم از تکمیل دوره ترک اعتیاد مطمئن خواهید بود و هم اینکه نگرانی بابت بروز خطرات ناشی از ترک نخواهید داشت.

ترک ماری جوانا در خانه

 

ترک ماری جوانا در منزل

کسانی که قصد ترک اعتیاد به گل یا ماری جوانا را دارند یا خانواده هایی که قصد دارند با کمک به فرزند خود او را از شر این اعتیاد نجات دهند همیشه این سؤال را می پرسند که روشهای ترک اعتیاد به گل چیست؟ چگونه اعتیاد به گل را ترک کنیم؟ روشهای ترک اعتیاد به گل مختلف هستند و یکی از آنها ترک اعتیاد به ماری جوانا در منزل است.
در ابتدا باید بگوییم که به دلیل خطرات و علائمی که پس از قطع مصرف تدریجی ماری جوانا بروز پیدا می کنند و نیاز به نظارت دائمی کادر درمان مجرب وجود دارد تا با این علائم مقابله کنند، به هیچ وجه به شکل خودسرانه و یا حتی اکتفا به مشاوره های تلفنی، اقدام به ترک کردن نکنید.
نحوه ترک اعتیاد به گل در مراکز کاملا اصولی و علمی پیش می رود و بسته به وضعیت فرد شاید با روش ترک اعتیاد سرپایی بعد از سم زدایی مشکل فرد رفع شود. در هر صورت با توجه به اینکه این فرایند نیاز به تخصص و تجربه دارد از ترک هر نوع ماده مخدری مثل ترک اعتیاد به گل در خانه بپرهیزید.

ترک گل چند روز طول می کشد؟

بسته به شیوه و نحوه ترک اعتیاد به گل، سن، جنسیت، میزان و مدت زمان مصرف ماری جوانا، پاکسازی بدن و ترک کامل اعتیاد به این ماده مخدر، مدت زمان لازم متفاوت است.
همانطور که در بخش عوارض ترک ماری جوانا مطالعه کردید، ترک اعتیاد به گل و پاکسازی کامل بدن از این ماده مخدر و سمی، حداقل 4 هفته زمان می برد و برای برخی افراد شاید تا 1 سال طول بکشد تا بر مشکلات ذهنی و مغزی ناشی از عوارض آن مثل بی خوابی، تسلط کامل پیدا کنند و بهبودی حاصل شود.
پس در جواب این سؤال که ماری جوانا تا چه مدت در خون می ماند؟ باید بگوییم که هر چقدر میزان و مدت زمان مصرف این ماده بیشتر بوده باشد و در سنین پایینتری اقدام به مصرف کرده باشید، ترک این ماده بیشتر طول خواهد کشید.
حتی طبق مطالعات و نظر پزشکان عواملی مثل چگونگی ترک اعتیاد به گل نیز تأثیر زیادی دارد. طبیعتا ترک اعتیاد ماری جوانا در منزل که از شیوه های اصولی و علمی استفاده نمی شود بسیار بیشتر طول خواهد کشید ضمن اینکه احتمال بازگشت دوباره فرد به مصرف مواد مخدر نیز زیاد است. به همین دلیل بهترین نحوه ترک اعتیاد به گل مراجعه به کلینیک و استفاده از روش های درمانی مؤثر مثل سم زدایی، CBT، بستری همراه با مصرف دارو زیر نظر پزشک و غیره است.

ترک گل در کلینیک ترک اعتیاد

 

ترک گل در کلینیک ترک اعتیاد

بهترین راه حل ترک اعتیاد به گل مراجعه به کلینیک های تخصصی و حرفه ای با کادر پزشکی با تجربه است. کلینیک ترک اعتیاد دکتر دادگری یکی از بهترین و حرفه ای ترین مراکز ترک اعتیاد به گل می باشد. این مرکز با در اختیار داشتن پزشکان، روانپزشکان و کادر درمانی و پرستاری مجرب و کارآزموده توانسته اند بهترین شیوه های درمانی را مختص وضعیت و شرایط هر فرد اتخاذ کنند. برای مراجعه به این کلینیک و پذیرش می توانید با همکاران این مجموعه تماس بگیرید تا ضمن راهنمایی و گرفتن مشاوره رایگان در خصوص مراحل و پروسه کلی، هر چه زودتر برای کمک به عزیزان خود اقدام نمایید.
 
به مشاوره نیاز دارید ؟ با ما تماس بگیرید