مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان

مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان در طی سال های اخیر روند افزایشی داشته که در طول دوران کرونا تغییرات زیادی در گرایش به مواد مخدر ایجاد شده است.


مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان (Collegiate Substance Use) هر ساله توسط محققین داخلی و خارج کشور به عنوان یک عادت غلط و ویران کننده در بین این قشر جوان و تحصیل کرده بررسی می شود. متأسفانه آمارها در این حوزه در حال افزایش پیدا کردن هستند که عوامل مهمی در این زمینه مؤثر می باشند. در ادامه این مقاله به بررسی آمار و ارقام و تحقیقات انجام شده و همچنین دلایل این اتفاق شوم و وحشتناک می پردازیم.


مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان

 

آمار رو به افزایش مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان های تحقیقاتی داخلی و همچنین نهادهای مبارزه با مواد مخدر، مصرف ماریجوانا یا گُل روند افزایشی طی کرده و این در حالی است که مصرف الکل به عنوان یکی دیگر از مواد اعتیادآور، روند کاهشی داشته است. در سال گذشته حدود 44% دانشجویان اذعان کردند که اعتیاد به مصرف ماریجوانا دارند در حالی که 56% جامعه آماری به مصرف الکل اعتراف کردند. این مورد نشانه افزایش شدید مصرف ماریجوانا و روند کاهشی در مصرف الکل است. برای اینکه بهتر متوجه شوید به این آمار نگاهی بیندازید. حدود 5 سال پیش تقریبا 38% دانشجویان اعتیاد به مصرف ماریجوانا یا گل داشتند و در سال 2019، 62% همان جمعیت اعتیاد به مصرف الکل داشتند!

مصرف مواد مخدر دانشجویان از نوع اعتیاد به الکل حالت های مختلفی دارد. در جدیدترین بررسی مشخص شد مصرف زیاد الکل در طی بازه زمانی کوتاه نیز از 32% در 2 سال پیش به 24% رسیده است. مصرف زیاد الکل در بازه زمانی کوتاه یعنی حداقل 5 بار نوشیدن الکل در هر بار طی 2 هفته قبل از بررسی آمار می باشد.

از طرفی سوء مصرف مواد دانشجویان از نوع اعتیاد به ماریجوانا نشان می دهد که تعداد دانشجویانی که هر روز یا تقریبا روزانه این ماده مخدر را مصرف می کنند روند افزایشی داشته است. به نحوی که در طی 5 سال 3.3% افزایش داشته و اکنون به 7.9% جمعیت کل دانشجویان رسیده است. از طرفی طبق سایر تحقیقات علمی مشخش شده که در طی 1 سال گذشته، تقریبا از هر 10 دانشجو، یک نفر با رنج سنی 19 تا 30 سال، روزانه ماریجوانا مصرف می کند.
اما سوء مصرف مواد در دانشجویان به همین جا ختم نمی شود. طبق تحقیقات مشخص شده که جمعیت دانشجویان مصرف کننده داروهای روانگردان نیز از 4% به 9% در سال گذشته رسیده است. به همین دلیل میزان بستری در کلینیک ترک اعتیاد روند افزایشی را طی کرده است.
بررسی میزان مصرف مواد در دانشجویان در طی دوران پاندمی کرونا نشان می دهد که در طی این دوران مصرف الکل در بین قشر دانشجویان روند کاهشی شدیدی در ایران و حتی سراسر جهان داشته است. در واقع علت این رخداد این بوده که مصرف الکل بیشتر در دورهمی ها و پارتی های شبانه رخ می داده که به علت شیوع کرونا و کم شدن دورهمی ها، مصرف زیاد الکل هم روند کاهشی شدید پیدا کرد.
اما جالب است بدانید که پاندمی کرونا روی ماده گل و سوء مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان اثر افزایشی داشته و باعث شده که در طی این دوران مصرف این ماده بیشتر شود.

مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان آماری نگران کننده
 
کلینیک ترک اعتیاد تهران، پاسخگوی سوالات شما و آماده ارائه مشاوره و خدمات در زمینه ترک اعتیاد و بستری در کلینیک میباشد. جهت مشاوره تعیین وقت جهت مشاوره ، سم زدایی و بستری تماس بگیرید

شماره همراه مشاوره و تعیین وقت قبلی : 09121762259
مشاوره و نوبت دهی : 88889395-021
تلفن همراه : 09121762259
   
 

کرونا و مصرف ماریجوانا (گل)

طبق آماری که توسط کلینیک ترک اعتیاد دکتر دادگری منتشر شد و همچنین تحقیقاتی که بر روی جامعه دانشجویان انجام گرفت به این نتیجه رسیده اند که مصرف ماریجوانا در طی کرونا روند شدید افزایشی داشته است.
این آمار در کشورهای اروپایی و آمریکایی که مصرف ماریجوانا را در سال 2020 قانونی کردند، فاجعه بار است و نسبت به سال 2020 حدود 46% افزایش داشته است. مخصوصا که این موضوع به خاطر رکود اقتصادی ایجاد شده بسیار جالب توجه بود.
چندین نظریه در این رابطه وجود دارند که چرا مصرف گل در دوران کرونا افزایش داشته و تا این اندازه مراجعه دانشجویان به کلینیک ترک اعتیاد زیاد شده است. برخی دلیل آن را افزایش مشکلات سلامت ذهن در دوران کرونا عنوان می کنند که مردم با مصرف ماده مخدر گل سعی در خود درمانی داشته اند.
طبق آماری که توسط ژورنال Addictive Diseases منتشر شد متوجه شدند آمریکایی هایی که دچار مشکلات سلامت ذهن بود و از ماریجوانا برای مصارف پزشکی استفاده می کردند تا 91% گرایش بیشتری نسبت به سوء مصرف پیدا کردند. به همین دلیل شاهد افزایش مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان بودیم.

مصرف ماریجوانا یا گل در دوران کرونا افزایش داشته است

 

خطرات احتمالی: مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان و روان پریشی

شیوع مصرف مواد در دانشجویان بسته به نوع ماده مخدر مصرفی می تواند اثرات مخرب بسیاری زیادی بر جای بگذارد. به عنوان مثال افزایش مصرف ماریجوانا و کاهش مصرف الکل به عنوان عارضه مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان به معنای این است که خطرات کمتری سلامت آنها را تهدید می کند.
در واقع کسانی که ماریجوانا یا گل مصرف می کنند نسبت به کسانی که الکل مصرف می کنند وابستگی فیزیکی کمتری دارند. از طرفی مصرف الکل باعث بروز مشکلات و بیماری های زیادی از جمله انواع سرطان می شود در صورتی که سوء مصرف ماریجوانا اینطور نیست.
اما خطری که جامعه تحصیل کردگان مملکت ما را تهدید می کند این است که سوء مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان باعث مشکلات روان پریشی و روحی – روانی بسیار زیادی می شود که اکثرا علت آن به خاطر سوء مصرف گل یا ماریجوانا است.
طبق مقاله علمی که در نشریه The Lancet Psychiatry منتشر شده متوجه می شویم که مصرف ماده مخدر گل، مخصوصا انواعی که مقدار زیادی ماده THC دارند باعث افزایش نرخ بروز مشکلات روحی – روانی و بیماری هایی مثل روان پریشی می شود.
طبق همین مطالعات مشخص کرده اند که در بین شهرهای اروپایی، سه شهر لندن، پاریس و آمستردام بیشترین میزان افزایش مصرف ماریجوانا را در بین دانشجویان داشته اند که نتیجه آن افزایش چشمگیر مشکلات روانی در بین آنها بوده است. بر همین اساس سم زدایی سریع زیر نظر پزشکان برای دفع فوری مواد سمی این ماده مخدر یکی از راهکارهای رایج عنوان شده است.
طبق عقیده پزشکان کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک این پدیده لزوما ارتباط بین مصرف ماریجوانا و روان پریشی را ثابت نمی کند اما نشان می دهد که اگر افراد قبلا مشکلات این چنینی داشته اند در دوران کرونا بیشتر به سمت خود درمانی با ماریجوانا رفته اند.
خاصیت ذاتی روانگردان THC باعث ایجاد تجربیات ذهنی می شود که با دوره های روان پریشی ذهنی مشابهت دارد با این حال باید بر روی مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان و اثر مخرب آن مطالعات بیشتری صورت بگیرد. دانشجویانی که سابقه خانوادگی در حوزه بیماری های روانی داشته اند در معرض خطر بسیار بیشتری هستند.


روان پریشی ناشی از مصرف مواد مخدر دانشجویان

 

دلایل مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان

آمارهای ترک اعتیاد سرپایی، افزایش مراجعات به کلینیک ها توسط دانشجویان و مشکلات و عوارض جانبی که به خاطر اعتیاد به وجود می آیند حاکی از این هستند که مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان افزایش چشمگیری داشته است. دلایل زیادی در این زمینه وجود دارند که باعث بروز چنین اتفاقی شده اند. از جمله این موارد می توان به مهمترین آنها اشاره کرد:
 
  • سابقه مصرف خانوادگی: اگر که در خانواده فردی به اعتیاد دچار باشد، احتمال بروز رفتارهای ناهنجار مثل مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان افزایش می یابد که اکثر آنها موادی مثل ماریجوانا، شیشه، تریاک و الکل هستند.
  • حس کنجکاوی: دورهمی های دوستانه بیشتر در بین نسل جوان و مخصوصا دانشجویان زیاد است و همین عامل باعث شده تا حس کنجکاوی یکدیگر را نسبت به ماده مخدر جدیدی که وارد بازار شده بیشتر کنند. به عنوان مثال ماده مخدر کمیکال به همین شکل رواج پیدا کرد.
  • نبود تفریحات سالم و یا پر هزینه: امروزه تفریحات عمومی برای نسل جوان مخصوصا دانشجویان بسیار کم است و یا تفریحات سالمی مثل کوهنوردی و غیره هزینه های بالایی دارد تا بتوانند وسایل آن را خریداری کنند. بسیاری از کسانی که به مراکز ترک اعتیاد تهران مراجعه می کنند، علت اعتیاد خود را تفریح و سرگرمی عنوان کرده اند.در واقع مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان با نبود تفریحات سالم و بعضا گران قیمت شروع شده و با باور اشتباه خود کنترلی، اعتیاد آور نبودن برخی مواد مثل شیشه یا مصرف فقط برای تفریح به دام این مواد مخرب گرفتار شده اند.
  • باورهای اشتباه: باورهای اشتباه زیادی هم وجود دارند که باعث افزایش مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان شده است. مثل مصرف تفریحی یا سرگرمی، مصرف مواد قبل از روزهای امتحان، اعتقاد به شناخت کامل از حد آستانه تحمل فردی و غیره.
 

کلینیک ترک اعتیاد تهران با بهترین کادر درمان و پزشکی

کلینیک ترک اعتیاد تهران دکتر دادگری امروزه شاهد افزایش روز افزون مراجعه دانشجویان و مشکلات شدیدی است که ناشی از مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان ایجاد گردیده است.
در این کلینیک تمامی خدمات لازم برای بازگرداندن این جوانان به زندگی نرمال و ترک عادت اشتباه و مخرب آنها انجام می گیرد. حضور بهترین پزشکان متخصص و استفاده از جدیدترین و حرفه ای روش های ترک اعتیاد مبتنی بر اصول پزشکی و علمی کمک کرده تا با کمترین خطر و با بالاترین میزان نرخ موفقیت به مشکل اعتیاد و مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان پایان داده شود.
امیدواریم با اتخاذ رویکردهای کنترلی مؤثر، حمایت بیشتر خانواده و آگاهی بخشی عمومی در این زمینه شاهد روند کاهشی اعتیاد جوانان و افزایش سبک زندگی سالم و تسهیل انجام تفریحات سالم در بین جوانان مخصوصا قشر دانشجویان و تحصیل کنندگان باشیم.
 
به مشاوره نیاز دارید ؟ با ما تماس بگیرید