روش های ترک اعتیاد

در این مطلب ابتدا نکات، اهداف و اصول مورد نیاز برای انجام روش های ترک اعتیاد بیان می شوند تا با دید درست در این مسیر قدم بردارید و در ادامه به معرفی و بررسی تک تک روش های علمی و تأیید شده جهت ترک اعتیاد و جلوگیری از اعتیاد پیدا کردن مجدد خواهیم پرداخت که همگی در مرکز کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک خدمات رسانی می شوند.


نکات و اصول روش های ترک اعتیاد

قبل از اینکه به معرفی انواع روش های ترک اعتیاد بپردازیم، ابتدا توضیحی در مورد اعتیاد، نکات و اهداف آن بیان می کنیم تا بیشتر با کل این مقوله آشنا شوید.
اعتیاد یک نوع بیماری مزمن است که در آن فرد از لحاظ روحی – روانی و جسمی تحت شرایط مصرف بی رویه، اجباری و غیر قابل کنترل مواد قرار دارد به طوری که تمامی جنبه های زندگی فرد اعم از عاطفی، کاری، اجتماعی، خانوادگی و غیره را تحت تأثیر قرار داده و ضربات سنگینی را وارد می سازد و این اثرات می توانند تا طولانی مدت باقی بمانند.
همانطور که می دانید دوپامین سیستم پاداش بدن را تشکیل می دهد که بعد از تجربه هر چیزی که احساس خوشایندی داشته باشد، در مغز ترشح شده و بدن را ترغیب به مصرف یا انجام دوباره آن می کند که کلیه مواد مخدر باعث تولید بیش از این هورمون در مغز می شوند.
با توجه به اینکه اعتیاد به هر نوع ماده مخدری، مزمن محسوب می شود به همین خاطر با یکی دو روز عدم مصرف نمی توان از آن رهایی پیدا کرد و بسیاری از مراجعه کنندگان به کلینیک ترک اعتیاد بسته به شرایط فردی شاید نیاز به دوره های یک ماه، دو یا سه ماهه و حتی بیشتر داشته باشند تا بتوانند زیر نظر متخصصین و پزشکان مجرب مرکز اعتیاد از این بیماری رهایی پیدا کنند.
 
کلینیک ترک اعتیاد تهران، پاسخگوی سوالات شما و آماده ارائه مشاوره و خدمات در زمینه ترک اعتیاد و بستری در کلینیک میباشد. جهت مشاوره تعیین وقت جهت مشاوره ، سم زدایی و بستری تماس بگیرید

شماره همراه مشاوره و تعیین وقت قبلی : 09121762259
مشاوره و نوبت دهی : 88889395-021
تلفن همراه : 09121762259
   

هدف از کلیه روش های ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد در تهران مثل سم زدایی فوق سریع و غیره که در ادامه مطلب معرفی خواهیم کرد این است که فرد از وابستگی به مصرف ماده مخدر رهایی پیدا کرده و کشش به مصرف دوباره آن پیدا نکند و رفتارها و شخصیت او در محیط های مختلف مثل خانواده، فضای بیرون و اجتماع و محل کار به حالت نرمال برگردند.
اصولی که در کلیه روش های ترک اعتیاد باید رعایت شوند تا نتایج مناسبی دریافت گردد عبارتند از:
  • هیچ روش درمانی را نمی توان پیدا کرد که برای همه افراد مناسب باشد و هر فردی با یکسری روش های ترک اعتیاد و درمانی نتیجه می گیرد.
  • افراد باید به مرکز ترک اعتیاد در تهران دسترسی راحتی داشته باشند و پزشکان نیز کاملا در اختیار بیمار باشند.
  • ابتدا باید علت شروع اعتیاد مشخص شود و آنها رفع گردند و سپس روش های ترک اعتیاد پیاده سازی شود
  • فرد بیمار باید ترغیب شده و کاملا توجیه باشد که به مصرف دوباره مواد برنگردد.
  • معمولا مصرف داروها همراه با روش های درمانی رفتاری تجویز می شوند تا اثربخشی آن چند برابر گردد.
  • شدت روش های درمانی به مرور کمتر شوند چون بیمار روش های مقابله با ترس، تحریکات بیرونی و استرس را یاد گرفته است
  • سم زدایی فوق سریع تنها روش درمانی ابتدایی است و تنها روش مورد استفاده نخواهد بود.
  • ترک اعتیاد سرپایی فقط در برخی مواقع و معمولا به عنوان آخرین مرحله استفاده می گردد
  • مصرف دارو باید کاملا هوشمندانه و در مواقع ضروری باشد در غیر این صورت همین داروها اعتیاد جدیدی درست می کنند
اکنون که با کلیه اصول روش های ترک اعتیاد آشنا شدید به معرفی و بررسی کلیه روش های علمی و تأیید شده که برای ترک اعتیاد در سراسر دنیا استفاده می شوند می پردازیم و در هر مورد نیز مثال هایی خواهیم زد که هر روش برای چه نوع اعتیادی مؤثر است.

روش های ترک اعتیاد علمی، تضمین کننده بازگشت افراد به وضعیت نرمال
 

معرفی و بررسی انواع روش های ترک اعتیاد

همانطور که گفته بودیم یک روش خاص برای همه مناسب نیست و برای یک فرد هم تنها نمی توان از یک شیوه درمانی استفاده کرد بلکه بهترین کار این است که پس از شناسایی نوع اعتیاد و زمینه ها و دلایل، ترکیبی از روش های مختلف و متناسب با شرایط کنونی فرد بکار گرفته شوند تا بهترین نتیجه در کمترین زمان حاصل شود. روش های ترک اعتیاد در دسته های مختلف قرار می گیرد که به معرفی آنها می پردازیم.
 
1. رفتار درمانی: رفتار درمانی در مراکز ترک اعتیاد بیشتر از هر تکنیک و روش دیگری استفاده می شود و می توان گفت که محبوب ترین و رایج ترین تکنیک در بین روش های ترک اعتیاد می باشد. در این روش به بیمار کمک می کنند تا با دلایل بروز اعتیاد و رفتار پرخطر خود آشنا شده و از ابزار و تکنیک های خاص استفاده کنند تا جلوی بروز موقعیت های پر ریسک را گرفته و با آن مقابله کنند.
  • CBT یا رفتار درمانی شناختی: CBT شناخته شده ترین تکنیک در بین روش های ترک اعتیاد در گروه رفتار درمانی است که تلاش پزشکان در این تکنیک روی کاهش مشکلات رفتاری در ارتباط با مصرف مواد مخدر است که در آن فرد را در موقعیت خطرناک قرار داده و از استراتژی های مقابله مثل خود کنترلی و غیره استفاده می کنند تا روش های مقابله را به بیمار آموزش دهند تا در صورت دریافت تحریکات بیرونی مبنی بر مصرف دوباره مواد مخدر، احتمال اعتیاد مجدد به شدت کاهش پیدا کند. این شیوه از جمله روش های ترک اعتیاد مؤثر برای اعتیاد به الکل، ماری جوانا، کوکائین، متامفتامین (مت آمفتامین) و نیکوتین است.
  • مدل ماتریکسی یا Matrix Model: از روش های ترک اعتیاد و درمانی بسیار مؤثر که بستری را از لحاظ ذهنی و روانی و حتی منطقی برای بیمار ایجاد می کند تا به سمت مصرف دوباره مواد اعتیادآور نرود. معمولا کسانی که به متامفتامین یا کوکائین اعتیاد داشته باشند، این شیوه درمانی برای آنها بسیار مفید است. در کنار این روش از خانواده درمانی، آموزش و شرکت در گروه های حمایتی نیز استفاده می شود تا با بیمار رابطه عمیق و مثبت شکل بگیرد و به ارزش خوبی در خود دست پیدا کند.
2. درمان انگیزشی یا Motivational Therapy: یکی دیگر از روش های ترک اعتیاد که در کلینیک ترک اعتیاد استفاده بسیار گسترده ای دارد و پس از رفتار درمانی در جایگاه دوم است، تکنیک درمانی و ترک به شیوه انگیزشی است. در این شیوه هدف این است که بیمار عامل انگیزشی درونی خود را پیدا کند و براساس آن درمان شروع شده یا ادامه پیدا کند. در این شیوه، ترس و تردید بیمار برای شرکت در جلسات درمانی کاهش پیدا می کند تا مصرف مواد مخدر را قطع کند و بیمار ترغیب به تغییر رویه رفتاری و زندگی خود شود. این نوع شیوه درمانی برای اعتیاد به الکل، ماری جوانا و نیکوتین بسیار مناسب است.

روش های ترک اعتیاد از نوع انگیزشی
 

3. مشاوره و خانواده درمانی (Family Counseling and Therapies): یکی از بهترین روش های ترک اعتیاد برای بیماران مشاوره و خانواده درمانی است چون یکی از دلایل شروع اعتیاد از خانواده منشأ می گیرد که به شکل های مختلف است. در این مدل از ترک اعتیاد با اعضای خانواده فردی که در حال ترک اعتیاد است صحبت می شود تا با دلایل شروع اعتیاد آشنا شوند، چطور فاکتورهای ریسک ابتلای مجدد به اعتیاد را کاهش دهند و چطور عشق و علاقه و حمایت خود را به شکلی صحیح و مؤثر نشان دهند. معمولا مواقعی که بخاطر اعتیاد فرد دیگر خانواده، اعتیاد فرد اصلی شروع شده بسیار مؤثر است تا یاد بگیرند چطور رفتار و عادات منفی آنها روی بقیه نیز اثر می گذارد. این شیوه درمانی و روش ترک اعتیاد شامل خانواده درمانی رفتاری، خانواده درمانی چند سیستمی، خانواده درمانی چند بُعدی، خانواده درمانی راهبردی کوتاه مدت، خانواده درمانی عملکردی و غیره می شود.

4. روش درمانی 12 مرحله ای: یکی از روش های ترک اعتیاد و بسیار پرکاربرد و مؤثر برای کسانی است که اعتیاد به الکل، اعتیاد به غذا، اعتیاد به شرط بندی، اعتیاد به رابطه جنسی، اعتیاد به نیکوتین و اعتیاد به خوشگذرانی دارند. در این شیوه از گروه درمانی استفاده می شود که هر کدام اعتیاد متفاوتی داشته و از آنها خواسته می شود تا طبق 12 اصل عمل کنند تا به تدریج اثربخشی این روش را مشاهده کنند. البته در کنار این تکنیک، از سایر روش های ترک اعتیاد مثل سم زدایی و غیره نیز برای هر فرد به شکل مجزا استفاده می شود.

روش های ترک اعتیاد از نوع گروه درمانی 12 مرحله ای
 

5. شیوه درمانی بستری: بستری در کلینیک ترک اعتیاد برای افرادی استفاده می شود که اعتیاد شدیدی داشته و باید در مرکز ترک اعتیاد بستری باشند تا به دور از محل کار، مدرسه، دانشگاه، خانواده و دوستان یا هر عامل تحریکی دیگری قرار گیرند مخصوصا اگر علت شروع اعتیاد هم هستند. این روش ممکن است بین چند روز تا چند ماه طول بکشد.
 
این مقاله را حتما بخوانید : آیا ترک اعتیاد بدون بستری امکان پذیر است؟

6. شیوه درمانی نیمه بستری: این نوع روش های ترک اعتیاد برای کسانی استفاده می شود که حالت نیمه خفیف از اعتیاد را داشته و تمایل دارند در کنار پیگیری درمان، در منزل نیز حضور داشته باشند یا به محیط کار بروند. در این حالت، پروسه درمانی نیاز به حضور 7 تا 8 ساعت در روز بیمار دارد.

7.  شیوه درمانی سرپایی: ترک اعتیاد سرپایی از روش های ترک اعتیاد که هدف اصلی آن جلوگیری از اعتیاد پیدا کردن مجدد افراد است و آخرین مرحله و به عنوان پیگیری پروسه درمانی استفاده می شود. زمان و روز برگزاری جلسات نیز کاملا با هماهنگی بین پزشک و بیمار خواهد بود.

8. شیوه های دارویی: از روش هایی که برای جلوگیری از اعتیاد مجدد افراد استفاده می شود یا حتی در کنار سایر روش های علمی در حین ترک تجویز می شود، روش درمانی مبتنی بر دارو بوده و برای هر نوع اعتیاد متفاوت است. مثلا برای اعتیاد به مورفین و هروئین از داروهایی مثل متادون، بوپرِنورفین و نالترِکسون استفاده می کنند. البته نالترکسون و نالوکسان پس از سم زدایی فوق سریع باید مصرف گردند.

برای درمان اعتیاد به نیکوتین از داروهایی به نام بوپروپیون و وارِنیکلین استفاده می گردد که بدون تجویز نیز به فروش می رسند و به فرم آدامس، قرص مکیدنی و غیره نیز قابل مصرف هستند. برای درمان اعتیاد به الکل از داروهایی مثل توپیرامات، نالترکسون، آکامپروسات و دی سولفیرام استفاده می شوند. حتی بسته به وضعیت بیمار برای کاهش علائم ترک مواد مخدر یا هر نوع اعتیاد دیگری از داروهای مختلف استفاده می شود.


روش های ترک اعتیاد باید در کنار حمایت اطرافیان و خانواده باشد
 

روش های ترک اعتیاد جایگزین و همراه با روش های اصلی

تا اینجای مطالب در مورد روش های ترک اعتیاد صحبت کردیم که تحقیقات علمی زیادی روی آنها انجام شده و حتی داروهای معرفی شده نیز نمونه هایی از بهترین موارد برای گرفتن بهترین نتایج هستند که در کلیه کلینیک های ترک اعتیاد در تهران به شکل حرفه ای در حال انجام می باشند.
در این بین روش هایی نیز هستند که در کنار روش های گفته شده انجام می گیرند که هنوز تحقیقات زیادی برای آنها در حال انجام است و تاکنون اثرات منفی از آنها گزارش نشده است. این نوع شیوه های درمانی و ترک اعتیاد تنها در کلینیک های بسیار حرفه ای که پزشکان مجرب در اختیار دارند صورت می گیرد که کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک یکی از آنهاست. با یکدیگر به معرفی چنین روش های جالب و مدرنی می پردازیم که به سرعت در دنیا در حال افزایش بوده و بیماران نیز بازخوردهای بسیار مثبتی ارائه کرده اند.
  • یوگا، مدیتیشن و ذهن آگاهی (Mindfulness): یوگا ورزشی است که روی کنترل تنفس و حفظ ژست بدن برای افزایش قدرت بدنی، تمرکز و آرامش استفاده می شود. آزمایشات پزشکی متعددی متوجه شده اند که ترکیب یوگا و ذهن آگاهی در کنار روش های ترک اعتیاد، نتایج مثبت و بسیار خوبی روی جلوگیری از اعتیاد مجدد و حتی درمان آن داشته اند چرا که در تسکین درد و استرس و ترس بسیار مؤثر هستند.مدیتیشن نیز بخاطر کاهش استرس، اضطراب، سیگار کشیدن، الکل و سوء مصرف دارو در برخی مراکز که بستر و امکانات آن را داشته باشند انجام می شود که تنوع ورزشی بسیار خوبی نیز هست.
  • حیوان درمانی یا Animal Therapy: در این روش از دو حالت استفاده می شود. یک فرم آن این است که در کنار مراحل درمانی، مخصوصا کسانی که باید بستری باشند، از حیوانات مورد علاقه آنها استفاده می شود تا انگیزه برای بهبود و بازگشت به حالت نرمال پیدا کنند. فرم دیگر این است که از آنها برای کمک به درمان حیوانات استفاده می شود تا حس بهبود و پیدا کردن حس خوب و انتقال آن به دیگران را تجربه کنند.
  • طب سوزنی یا Acupuncture: در این روش از سوزن هایی خاص برای نواحی مشخصی از بدن استفاده می شود تا استرس، درد و احساسات منفی را از افراد دور کنند. تحقیقات علمی زیادی مشخص کرده اند که برای اعتیاد به الکل و تنباکو یکی از بهترین روش های ترک اعتیاد می باشند.
  • موسیقی درمانی یا Music Therapy: از این روش برای کسانی استفاده می شود که استعداد موسیقی داشته باشند که در این صورت در طی پروسه درمان و ترک اعتیاد، از آنها برای نوشتن متن آهنگ و موسیقی و غیره استفاده می شود.
 روش های ترک اعتیاد به کمک ورزش و روش های جایگزین و کلی
 
  • هنر درمانی یا Art Therapy: یکی از روش های ترک اعتیاد که از افراد برای نقاشی کردن، رنگ آمیزی، مجسمه سازی یا ساخت کاغذ دیواری و ژورنال های هنری استفاده می گردد که در کارگاه های مخصوص بکار می روند.
  • باغبانی درمانی یا Horticultural Therapy: در این روش از بیماران عزیز برای انجام کارهای باغبانی مثل هرس کردن درختان، کوددهی، کاشتن گیاه و غیره استفاده می شود که تأثیرات آن روی کاهش اضطراب و استرس ثابت شده است.
  • ماساژ درمانی یا Massage: تکنیک مؤثر دیگری که به عنوان یکی از روش های ترک اعتیاد استفاده می گردد که برای کاهش درد فیزیکی و کمک به ریلکس کردن بیماران استفاده می شوند تا کم کم متوجه شوند که چطور بدون استفاده از مواد مخدر نیز می توانند به چنین حس هایی دست پیدا کنند.
نکته: در جلسات درمانی و گروه درمانی ها به افراد توصیه می شود که برخی از رفتارها را خارج از مرکز ترک اعتیاد نیز انجام دهند تا پیوستگی در امر درمان وجود داشته باشد.
نکته: روش های ترک اعتیاد مختص هر فرد هستند و در یک مرکزی که 20 بیمار حضور دارند، 20 روش درمانی مختلف نیز می تواند وجود داشته باشد. ضمن اینکه برای هر بیمار تنها یک روش نباید بکار گرفته شود بلکه ترکیبی از روش های مختلف استفاده می گردند.

کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک با بهترین تکنیک ها و روش های درمانی

تمامی روش های ترک اعتیاد که در این مطلب گفته شد تنها جهت اطلاع متقاضیان نیستند بلکه تمامی این خدمات و روش های درمانی استفاده می شوند تا با بکارگیری بهترین تکنیک های تأیید شده علمی بیماران بتوانند بهترین و سریع ترین نتیجه ممکن را بگیرند. در کنار این موارد باید دقت داشت که کلینیک ترک اعتیاد تنها عامل مؤثر نیست بلکه بیماران نیز باید همکاری لازم را در مرکز و خارج از آن داشته باشند و حتی خانواده ها نیز نقش بسیار مهمی ایفا می کنند که در طی جلسات مشاوره ای و خانواده درمانی، مسائل مختلف کاملا بیان می گردند.

پروسه درمان و ترک اعتیاد بسته به وضعیت داخلی و محیطی بیمار، نوع ماده مخدر، میزان و طول مدت مصرف و سایر عوامل متغیر است و ممکن است بین چند روز تا چندین ماه زمان نیاز داشته باشند تا نتایج مطلوب را مشاهده کنند.

پس از اتمام ترک اعتیاد، فرد در مرحله بسیار حساسی است که دوباره به سمت مصرف مواد مخدر کشیده نشود و به همین دلیل جلسات، مصاحبه ها و مشاوره های درمانی نیز ادامه دارند تا مطمئن شویم فرد کاملا بدون هیچ اشتیاق و انگیزه مجددی روانه اجتماع، خانواده و محیط کار یا حتی دانشگاه شده است.

 
کلینیک ترک اعتیاد تهران، پاسخگوی سوالات شما و آماده ارائه مشاوره و خدمات در زمینه ترک اعتیاد و بستری در کلینیک میباشد. جهت مشاوره تعیین وقت جهت مشاوره ، سم زدایی و بستری تماس بگیرید

شماره همراه مشاوره و تعیین وقت قبلی : 09121762259
مشاوره و نوبت دهی : 88889395-021
تلفن همراه : 09121762259
   
به مشاوره نیاز دارید ؟ با ما تماس بگیرید