آیا ترک اعتیاد بدون بستری امکان پذیر است؟

ترک اعتیاد بدون بستری که معمولا در منزل و بدون نظارت پزشک انجام گیرد بسیار خطرناک و حتی کشنده است لذا در ابتدا توصیه می کنیم کلیه مراحل ترک اعتیاد خود را در یک مرکز یا کلینیک بسیار معتبر دنبال کنید و در صورتی که بدون بستری شروع کردید، در کلیه مراحل زیر نظر پزشک کاملا متخصص باشید.


ترک اعتیاد بدون بستری یا همان ترک اعتیاد بدون مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد سؤالی است که برای میلیون ها فرد مبتلا به اعتیاد در سراسر جهان ایجاد می شود که آیا واقعا امکان پذیر است؟ تأثیری دارد؟ تا چه مدت فرد را می تواند بدون مصرف مواد مخدر یا الکل پاک نگه دارد؟
جواب اولیه ما به سؤال شما این است که نه احتمال زیاد امکان پذیر نیست یا شاید دقیقتر بگوییم که بهتر است چنین کاری نکنید و از همان ابتدا به مرکز اعتیاد مراجعه نمایید اما اگر تصمیم گرفتید که ترک اعتیاد بدون بستری را انجام دهید، حتما و تأکید می کنیم که حتما زیر نظر پزشک باشید.
اما برخی افراد هستند که با وجود مشکلات زیادی که اعتیاد برای آنها وجود آورده و به این درک و شناخت اولیه که قدم اول در ترک اعتیاد محسوب می شود رسیده اند، باز هم نسبت به انجام ترک اعتیاد بدون بستری دو دل هستند چرا که از درد و خطرات قطع مصرف به شکل یکباره (Cold-turkey) ترس زیادی دارند.
با این وجود با اینکه موارد موفق ترک اعتیاد بدون بستری هم در بین بیماران داشته ایم، اما شرایط اعتیاد و حتی ترک از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به قول معروف: احتیاط شرط عقل است و لذا ترجیح خود را به مراجعه به یکی از نزدیکترین مراکز ترک اعتیاد در تهران قرار دهید.

ترک اعتیاد بدون بستری در اغلب موارد بسیار خطرناک است


چرا معمولا ترک اعتیاد بدون بستری پس از مدتی با ابتلای مجدد به اعتیاد همراه است؟

همانطور که گفتیم ترک اعتیاد بدون بستری خطرات خاص خود را دارد و اگر بدون نظارت پزشک و هماهنگی با وی باشد، این خطرات چندین برابر افزایش پیدا می کنند و حتی می توانند به مسأله مرگ و زندگی تبدیل شوند. با این حال نکته طلایی در مورد این روش این است که شما نباید هدف ترک اعتیاد باشد بلکه باید هدف خود را پایدار بودن و حفظ کردن شرایط خود پس از ترک اعتیاد قرار دهید چرا که در هر صورت بصورت ناقص یا کامل ترک اعتیاد انجام خواهد شد اما موردی که باعث می شود پزشکان متخصص ترک اعتیاد بدون بستری را تأیید نکنند این است که احتمال ابتلای مجدد افراد به اعتیاد بسیار بالاست و خطراتی که برای بیماران در طی ترک ایجاد می کند و زیر نظر مستقیم پزشکان نیستند، بسته به نوع ماده مخدر، شدت و مدت زمان مصرف، می تواند حتی منجر به مرگ شود.
مهمترین دلایلی که باعث می شود افراد پس از ترک اعتیاد از نوع خود درمانی دوباره دچار اعتیاد شوند عبارتند از:
  • نداشتن انگیزه کافی
  • سم زدایی نه چندان سریع
  • علائم سندرم پس از مرحله حاد ترک (PAWS)
  • تروما
  • بیماری روانی
ترک اعتیاد بدون بستری و بدون نظارت و مشاوره پزشک بسیار خطرناک و با درصد موفقیت پایین است

ترک اعتیاد بدون بستری و بدون نظارت و مشاوره پزشک بسیار خطرناک و با درصد موفقیت پایین است
ترک اعتیاد بدون بستری چه تفاوتی با ترک در کلینیک ترک اعتیاد در تهران دارد؟
نوع شیوه ترک اعتیاد در مراکز ترک اعتیاد بستگی به نوع ماده مخدر، میزان و مدت زمان مصرف شما دارد اما در هر صورت چون زیر نظر پزشک هستید بسیاری از خطرات و علائم کاهش پیدا می کنند، علائمی که می توانند خیلی خطرناک باشند.
سم زدایی فوق سریع و یا سریع اولین مرحله ترک اعتیاد محسوب می شود که البته خطرناک ترین و حساس ترین مرحله نیز هست و انجام آن در منزل بسیار ریسکی و خطرناک است و به همین دلیل کسانی که در منزل و بدون بستری تصمیم به ترک می گیرند باید حتما زیر نظر پزشک باشند.
برای اینکه بیشتر با مزایا و معایب ترک اعتیاد بدون بستری و همچنین ترک در مراکز ترک اعتیاد آشنا شوید به موارد زیر دقت نمایید:
 

با خطرات خود ریکاوری در سم زدایی در شیوه ترک اعتیاد بدون بستری آشنا شوید

تا اینجای کار با خطرات بسیار زیاد سم زدایی در شیوه ترک اعتیاد بدون بستری آشنا شدید و احتمالا مجاب شده اید که اصلا نباید در این شیوه بدون نظارت پزشک اقدام کنید و حتی بهترین کار مراجعه به مرکز ترک اعتیاد می باشد.
در واقع باید به این فکر باشید بجای اینکه خرج خطرات و مشکلات پس از خود درمانی کنید و بسیاری از خطرات بسیار شدید را به جان بخرید، بهتر است که همان هزینه و حتی شاید کمتر از آن را خرج درمان در کلینیک ترک اعتیاد معتبر کنید.
در رابطه با خطرات مراحل اولیه ترک اعتیاد بدون بستری مخصوصا در مرحله سم زدایی سریع یا تدریجی موارد زیر را در نظر داشته باشید:
  • خطرات سم زدایی: وقتی شروع به قطع مصرف مواد مخدر و الکل می کنید، بدن شما به شکل تدریجی سموم و مواد مخدر را به صورت عرق کردن و ادرار و حتی استفراغ (بیشتر در اعتیاد به الکل) دفع می کند که در حالت ترک کامل به یکباره، بدن علائم شدیدتر و حتی بسیار خطرناکی را از خود نشان می دهد.
  • سم زدایی را به کمک دارو پیش ببرید: هیچ موقع در ترک اعتیاد بدون بستری، سم زدایی بدون استفاده از داروها شروع نکنید چرا که پزشکان مستقیما با شما در تماس نبوده و در محل حاضر نیستند و اصلا ارزش ندارد که سلامتی خود را به خطر بیندازید حتی اگر قصد داشته باشید که صرفا مراحل اولیه را خودتان به تنهایی پیش ببرید. حتما از داروهای مربوطه با تجویز پزشک استفاده کنید.
  • فرایند سم زدایی بسیار خطرناک است: حیاتی ترین و سخت ترین دوران ترک اعتیاد بدون بستری یا حتی در مراکز کلینیک ترک اعتیاد، بین 48 ساعت تا 2 روز ابتدایی است که عوارض جانبی ترک خود را نشان داده و کم کم به اوج خود می رسند که می تواند از سردرد و تهوع شدید تا توهم و مشکلات روانی سخت متغیر باشد. بسیاری از افرادی که بدون بستری شروع به ترک می کنند با دیدن چنین علائمی به شدت می ترسند و پروسه ترک اعتیاد خود را متوقف می کنند.

ترک اعتیاد بدون بستری باید با مراقبت بسیار دقیق و شدید شخصی همراه باشد
 

باورهای غلط در مورد ترک اعتیاد بدون بستری

درست است که برخی افراد ادعا می کنند کسانی هم که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده اند پس از مدتی دوباره دچار اعتیاد می شوند اما این به دلایل و زمینه هایی مربوط می شود که بخاطر مشکل دار بودن یا علمی نبودن پروسه ترک اعتیاد در کلینیک های ترک نیست بلکه دلایل شخصی، زمینه های ارثی و محیطی دخیل هستند. لذا این نباید دلیلی برای عدم مراجعه شما به مراکز ترک و یا متکی شدن به روش ترک اعتیاد بدون بستری باشد.
در ادامه قصد داریم به برخی از باورهای رایج و البته غلطی که در مورد ترک اعتیاد بدون بستری وجود دارند بپردازیم که شما گول این موارد را نخورید و حتما تا حد امکان سعی کنید مراجعه به کلینیک ها و مراکز ترک را دستور کار خود قرار دهید:
  1. خطر اخبار اشتباه و اطلاعات نادرست: حتما در اینترنت با عباراتی مثل «ترک اعتیاد تضمینی بدون بستری» مواجه شده اید که همان قدر بی پایه و اساس است که عباراتی مثل «درمان سرطان بدون شیمی درمانی» یا «ایمنی تراپی طبیعی برای سرطان» هستند. اخبار و اطلاعات نادرستی که در فضای اینترنت پخش شده اند کاملا گمراه کننده هستند که افراد در نهایت نتیجه لازم را نمی گیرند در حالی که روش های درمانی که از لحاظ علمی تأیید شده اند و تا چندین دهه مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد را بهترین گزینه دانسته اند کم توجهی می شود.
  2. شروع ترک اعتیاد بدون بستری در همان اوایل: باور غلط دیگری که وجود دارد این است که اگر در همان اوایل اعتیاد تصمیم به ترک بگیرید، نیازی به مراکز ترک اعتیاد نخواهید داشت. در هر صورت باید به چنین مراکزی مراجعه کنید منتها ممکن است کسانی که در ابتدای دوره اعتیاد مراجعه می کنند بتوانند با درمان سرپایی اعتیاد خود را رفع کنند اما افرادی که سابقه طولانی داشته باشند نیاز به بستری پیدا کنند.
  3. اگر به درک درستی برسید، اعتیاد پیدا کردن مجدد بسیار ضعیف خواهد بود: باور غلط دیگر این است که اگر افراد به خود آگاهی برسند که چقدر اعتیاد زیان آور است و حتی می تواند زندگی افراد را نابود کند، هیچ موقع پس از ترک بدون بستری و در منزل، دوباره به سمت مواد مخدر یا الکل کشیده نمی شوند. اما سؤال اینجاست برای افرادی که راهنمای علمی دریافت نمی کنند، هیچ گونه مشاوره صحیحی نداشته اند و همیشه در معرض چنین موادی هستند و برخی دلایل توجیه کننده یا حتی زمینه ای باعث شروع اعتیاد شده، چند درصد احتمال دارد که به چنین درکی برسند؟ لذا کسانی که به مراکز ترک اعتیاد مثل کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک مراجعه می کنند به کمک روش های علمی مانند CBT، دریافت دارو و غیره کاملا به این میزان درک برای شروع پروسه می رسند.
  4. هیچ سختی ندارد و حتی به کارهای روزمره خود نیز می رسید: باور غلط دیگر این است که افرادی که تصمیم به ترک اعتیاد بدون بستری می پردازند می توانند به انجام کارها و فعالیت های روزمره هم مشغول شوند اما در کلینیک باید بستری باشید و شرایط بسیار سخت است. حقیقت این است که خود کنترلی در شیوه خود درمانی و ترک بدون بستری بسیار پایین است چرا که اگر چنین بود در هر بار مصرف، دوز مواد مخدر و تعداد دفعات مصرف بیشتر نمی شد. ضمنا مواد مخدر بسیار گول زننده هستند و هر بار مغز را فریب می دهند و مبارزه با این تحریکات درونی به طور کلی مختل کننده روند زندگی است.
  5. منابع اینترنتی و توصیه ها کافی هستند: ترک اعتیاد بدون بستری به کمک راهنمایی ها و روش هایی که در اینترنت و وب سایت های مختلف ذکر شده اصلا به واقعیت شبیه نیستند و اصلا راحت هم نخواهند بود و برخلاف تصور افراد مثل کتاب های گام به گام نیست که جواب سؤالات و راه حل به شما می دادند و خیلی راحت مشکلات درسی خود را رفع می کردید.

 

کدام نشانه ها در حین پروسه ترک اعتیاد بدون بستری به شما می گویند که باید روند را متوقف کنید؟

برخی افراد تصور می کنند که اگر از افراد متخصص و پزشکان حرفه ای برای پروسه ترک اعتیاد خود کمک بگیرند، نشانه ضعف آنهاست در صورتی که اینطور نیست! در این قسمت به شما کمک می کنیم تا با نشانه هایی آشنا شوید که در صورت مشاهده باید روند ترک اعتیاد بدون بستری را متوقف کرده و به مرکز مربوطه برای بستری شدن مراجعه نمایید:
  1. در روند ترک همیشه به فکر مصرف مجدد هستید: اگر همیشه فکر و ذهن شما این است که دوباره به مصرف مواد فکر کنید مطمئن باشید که روند خود درمانی و بدون بستری مناسب نیست و هیچ تأثیری نداشته است لذا فورا روند را متوقف کرده و حضوری درمان را شروع کنید.
  2. سلامت فیزیکی و ذهنی شما در خطر افتاده باشد: عدم بهبود عوارض جانبی ظاهری و فیزیکی مثل لاغری، لکه های پوستی، خستگی و کوفتگی عضلانی و غیره بهبود پیدا نمی کنند و تنها شدت آن وخیم تر می شود. برخی از عوارض جانبی ذهنی و روحی مثل افسردگی، اضطراب، بیماری های کبدی، تشنج و غیره بهبود پیدا نمی کنند و شدت علائم در حال خارج شدن از کنترل است.
  3. علائم مشابه با تجارب قبلی: گاهی اوقات ممکن است شما برای بار دوم یا چندمین بار اقدام به ترک اعتیاد بدون بستری کرده باشید و کم کم با علائمی مواجه شوید که شبیه به دفعات قبلی است. در این مواقع پروسه را فورا قطع کرده و به کلینیک ترک اعتیاد معتبر مراجعه کنید.
 

کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک، بهترین گزینه برای ترک اعتیاد مبتنی بر روش های علمی

روش های جایگزین ترک اعتیاد با شیوه بستری شدن متنوع است که از خود درمانی در منزل (همراه با یا بدون نظارت و مشورت پزشک)، گروه درمانی، رفتار درمانی و روان درمانی شخصی، درمان سرپایی تا سم زدایی فوق سریع یا سریع را شامل می شوند.
همه این موارد شاید با درصدی موفقیت همراه باشند اما در اکثر موارد بدون نظارت پزشک به شکل مستقیم و عدم مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد منجر به شکست شده یا در صورت موفقیت، احتمال اینکه فرد مجددا دچار اعتیاد شود بسیار بالاست.
کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک با ارائه خدمات گسترده برای هر نوع اعتیاد با روش های کاملا علمی و زیر نظر بهترین پزشکان و متخصصین، همراه با قیمت بسیار مناسب، بهترین گزینه برای عزیزان شماست تا آنها را از بلای خانمان سوز اعتیاد نجات داده و آنها را به آغوش جامعه و خانواده برگردانید.


به مشاوره نیاز دارید ؟ با ما تماس بگیرید