اهمیت سم زدایی در ترک اعتیاد

سم زدایی در ترک اعتیاد یا Detoxification مرحله بسیار ضروری و مهم در هر پروسه ترک اعتیاد برای هر نوع ماده مخدری است که باید توسط پزشکان و کادر درمان حرفه ای انجام شود تا عوارض شدید و خطرناک برای افراد بروز نکند. کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک با سابقه بسیار موفق در زمینه روش های مختلف ترک اعتیاد آماده بهترین و بروزترین خدمات علمی و پزشکی است.


منظور از سم زدایی در ترک اعتیاد چیست؟

سم زدایی در ترک اعتیاد که به آن Detoxification یا Detox هم گفته می شود، اولین مرحله در فرایند ریکاوری در کلینیک ترک اعتیاد برای اکثر گونه های اعتیاد و حتی الکل محسوب می شود که از لحاظ علمی نیز کاملا ثابت شده است.
کسانی که به قصد ترک اعتیاد به مرکز ترک اعتیاد مراجعه می کنند، ابتدا وارد مرحله سم زدایی می شوند چون قطع مصرف ناگهانی ماده مخدری که به آن معتاد شده اند بسیار خطرناک است و می تواند باعث کما و حتی مرگ شود.
به همین دلیل سم زدایی در ترک اعتیاد زیر نظر پزشک باید انجام شود تا فرد بیمار مصرف ماده مدنظر را قطع کند یا تدریجا آن را کم کند (Tapering) تا بدن بیمار به ثبات روحی – روانی و جسمی برسد تا بتواند برای انجام مراحل درمانی بعدی که مقالات آن در سایت موجود است، آماده گردد.
در طی مرحله سم زدایی در ترک اعتیاد طبیعتا افراد علائم مختلفی از ترک را تجربه خواهند کرد که بسته به نوع ماده ای که مصرف کرده اند و مدت زمان استفاده، نوع و شدت آن کاملا متفاوت است. توجه داشته باشید که همه نوع کلینیک ترک اعتیاد در تهران نیز قابلیت انجام این مرحله را ندارند چون اگر نظارت پزشکی خوبی انجام نشود و شیوه درستی انتخاب نگردد، بیمار را در معرض تشنج و حتی مرگ قرار می دهد.
نکته: در کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک به بیماران عزیز توضیح داده می شود که سم زدایی در ترک اعتیاد تنها اولین مرحله و البته مهمترین آن در پروسه کوتاه یا طولانی مدت ترک ماده مخدر یا اعتیادآور محسوب می شود و چنانچه باقی مراحل را دنبال نکنند، احتمال اینکه دوباره به مصرف ماده مخدر گرایش پیدا کنند بسیار زیاد است.

سم زدایی در ترک اعتیاد

فازهای مختلف سم زدایی در ترک اعتیاد

مراکز ترک اعتیاد در تهران عمل سم زدایی در ترک اعتیاد را انجام می دهند اما وقتی صحبت از سم زدایی می شود منظور نوع معمولی و رایجی است که از لحاظ علمی مشاهدات و تحقیقات تأیید کننده زیادی روی آن انجام شده و امروزه به عنوان اولین مرحله ضروری پروسه کلی ترک مواد مخدر انجام می شود.
برخی از کلینیک های ترک اعتیاد از جمله کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک، سم زدایی فوق سریع یا UROD (Ultra Rapid Opiate Detoxification) نیز انجام می شود که نیاز به پزشکان و متخصصین بسیار حرفه ای دارد که فرایند آن بین 4 تا 8 ساعت طول می کشد و برای افرادی است که نمی خواهند با عوارض و علائم ترک اعتیاد در پروسه سم زدایی مواجه شوند که شواهد علمی هنوز آن را به طور کامل تأیید نکرده اند و روش خطرناکی است و تنها در صورت رضایت بیمار و اطلاع از عوارض آن انجام می گیرد.
در طی آن بیمار بیهوش شده و دوز بسیار بالای آنتاگونیست ماده مخدر مثل نالوکسان تزریق می شود و وقتی بیمار بیدار می شود، اکثر علائم ترک را پشت سر گذاشته چون بدن مجبور شده که بسیاری از مواد مخدر خون را دفع کند. البته پس از انجام آن بین 1 تا 2 روز نیز باید بیمار بستری باشد و تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.
در هر حال سم زدایی در ترک اعتیاد به شیوه معمولی و علمی تأیید شده فرایندی است که بسته به برخی فاکتورهای مختلف متفاوت خواهد بود، مدت زمان و شدت علائم نیز فرق خواهند کرد. این عوامل عبارتند از:
  • بیمار به کدام ماده اعتیاد دارد؟
  • چقدر وقت است که اعتیاد ادامه دارد؟
  • شدت اعتیاد چقدر است؟
  • بیماری های روحی زمینه ای هم وجود دارد؟
  • مشکلات پزشکی دیگری نیز وجود دارند؟
  • آلرژی دارویی خاصی وجود دارد؟
  • سیاست ها و روش های مرکز ترک اعتیاد
  • سن بیمار
  • بیماری های دیگری که در حال حاضر بیمار به آن دچار است
  • میزان پشتیبانی و حمایتی که بیمار دارد
  • میزان انگیزه و عزم بیمار برای ترک اعتیاد
با وجود این همه فاکتور مختلف که روی پروسه سم زدایی در ترک اعتیاد اثر می گذارند اما شباهت های کلی به تمامی فازهای آن وجود دارد که عبارتند از:

مراحل ابتدایی:
در طی چند ساعت اولیه سم زدایی در ترک اعتیاد، شدت علائم خفیف است ولی کم کم شدیدتر می شود که بخاطر کاهش مقدار ماده فعال داروی مخدر در خون است. در طی یک یا دو روز، معمولا شدت علائم به اوج خود می رسند و معمولا نیاز به دارو نیست با این حال شاید برای تسکین علائمی که هنوز بروز نکرده اند و طبق تشخیص پزشکان ما، مقداری دارو تجویز گردد. معمولا ارزیابی اولیه بیمار نیز در همین مرحله است.

مرحله ابتدایی سم زدایی

مراحل اوج یا پیک:
چند روز اول شدت علائم بسیار بد است و در واقع در پیک خود قرار دارند اما خوبی این مرحله این است که کل ماده مخدر یا بخش زیادی از آن از بدن بیمار به شکل دفع از مثانه، تعریق و غیره دفع می شود. علائمی هم که بروز می کنند بیشتر بخاطر این است که بدن در حال مقابله با شرایط جدید نبود داروهای مخدر است. چون به عقیده اکثر بیماران سازگاری پیدا کردن با این مرحله غیر ممکن است، احتمال اعتیاد مجدد نیز بسیار بالاست. برخی از مراکز ترک اعتیاد در این مرحله از سم زدایی در ترک اعتیاد، دارو سایر فرم های درمانی را تجویز می کنند.

مراحل اوج یا پیک سم زدایی

مراحل تضعیف شدگی:
بدن کم کم به نبود دارو در سیستم خود عادت می کند و شدت علائم ترک ناشی از سم زدایی در ترک اعتیاد نیز کاهش پیدا می کنند یا تضعیف می گردد. البته برای برخی موارد که فرد بیمار به الکل اعتیاد داشته، این مرحله خطرناک ترین مرحله است چون شدیدترین علائم برای این افراد در این مرحله شروع می شود. احتمال اعتیاد مجدد در این مرحله کم است چون اکثر افراد به این شرایط عادت کرده اند و به آنها ثابت شده که می توانند به علائم ناخوشایند سم زدایی در ترک اعتیاد غلبه کنند. در این مرحله نیز معمولا دارو استفاده نمی شود.

مراحل تضعیف شدگی در سم زدایی ترک اعتیاد

مراحل نهایی:
برای اکثر بیماران پروسه سم زدایی در ترک اعتیاد بین 5 تا 14 روز طول می کشد که پس از آن فرد بسته به شرایط ترک اعتیاد سرپایی یا بستری را شروع می کند. اما برخی افراد هم هستند که پس از این مرحله، علائم پس از مرحله حاد ترک اعتیاد یا PAWS در آنها بروز می کنند که برخی علائم به فرم تضعیف شده تا 1 سال ادامه دارند.

مراحل نهای در سم زدایی ترک اعتیاد

برای اکثر بیماران پروسه سم زدایی در ترک اعتیاد بین 5 تا 14 روز طول می کشد که پس از آن فرد بسته به شرایط ترک اعتیاد سرپایی یا بستری را شروع می کند. اما برخی افراد هم هستند که پس از این مرحله، علائم پس از مرحله حاد ترک اعتیاد یا PAWS در آنها بروز می کنند که برخی علائم به فرم تضعیف شده تا 1 سال ادامه دارند.

سم زدایی در ترک اعتیاد شامل فازها و مراحل مختلفی است
 

علامت های مختلفی که در پروسه سم زدایی در ترک اعتیاد بروز می کنند

همانطور که گفتیم پروسه سم زدایی در ترک اعتیاد بسته به عوامل مختلف متفاوت است ولی یکسری شباهت هایی نیز هست که به طور کامل در فازهای مختلف توضیح دادیم و مشخص شد که در هر مرحله علائمی نیز بروز می کنند.
برخی علائمی که در طی فرایند سم زدایی در ترک اعتیاد بروز می کنند در تمامی انواع اعتیاد مشترک است مثل:
  • اختلالات مود: نوسانات خلقی، تحریک پذیری و غیره
  • اختلالات خواب: مثل بی خوابی (Insomnia) با اینکه فرد بسیار خسته است
  • مشکلات فیزیکی: مثل سرد شدن بدن، تعریق، لرزش یا بدن لرز، علائمی شبیه به آنفولانزا مثل آبریزش بینی و سردرد، تهوع و استفراغ
  • میل شدید به مصرف مجدد
با این حال برخی علائم نیز هستند که مختص نوع دارو یا ماده مخدری است که فرد مصرف کرده که شدت آنها نیز بسته به طول و مقدار مصرف آن دارد که در زیر به تفکیک توضیح می دهیم:
اعتیاد به الکل و بنزودیازپین:
  • اضطراب
  • توهم
  • تشنج
  • لرزش شدید بدن
  • پریشانی و آشفتگی
اُپیوئیدها مثل هروئین و مسکن ها:
  • درد عضلانی
  • درد استخوان و مفاصل
  • حساسیت شدید بدن نسبت به درد
  • ناراحتی دستگاه گوارش
محرک هایی مثل کوکائین و متامفِتامین:
  • افسردگی
  • افکار و رفتارهای خودکشی مانند
ماریجوانا:
  • پرخاشگری
  • اضطراب
  • افسردگی
  • علائم فیزیکی مثل تب، تعریق، لرزش و درد معده
نمک حمام معروف به کاتینون سنتزی (Cathinone):
  • لرزش
  • بدگمانی یا پارانوئید
  • اختلالات خواب
  • افسردگی
کتامین:
  • افسردگی
  • اضطراب
البته نگران علائم نباشید چون در کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک، بهترین پزشکان و روانشناسان در اختیار شما هستند که به کلیه روش ها و متدهای روز دنیا تسلط کامل دارند تا تجربه خیلی خوبی برای شما رقم بزنند و در تمامی مراحل صبورانه کمک حال شما خواهند بود.
 

انواع برنامه های سم زدایی در ترک اعتیاد

انواع مختلفی از برنامه های سم زدایی در ترک اعتیاد وجود دارند که نوع ماده مخدر، میزان مصرف، مدت زمان مصرف و جدیت بیمار تعیین کننده نوع آن خواهد بود. انواع برنامه های سم زدایی عبارتند از:
  1. سم زدایی سرپایی: معمولا این مورد به ندرت استفاده می شود اما برای مواردی که شدت علائم خیلی کم است و بیمار مدت کمی مصرف داشته گزینه خوبی است که مراجعات منظم به پزشک و بررسی وضعیت لازم است. برخی موارد هم که افراد هزینه کافی برای سم زدایی در ترک اعتیاد به روش بستری ندارند یا به دلایل خاص، حتما باید در خانه یا محل کار حضور داشته باشند، بهترین گزینه است اما موفقیت این روش خیلی به تصمیم و جدیت بیمار بستگی دارد چون مدت زمان محدودی زیر نظر پزشک است و احتمال اعتیاد مجدد هست.
  2. سم زدایی با بستری: رایج ترین و بهترین مدل سم زدایی در ترک اعتیاد، از نوع بستری است که بیمار کاملا زیر نظر است تا در هر شرایطی مراقبت های پزشکی انجام شوند. روش ها، فازها و مواردی که گفته شد مربوط به همین نوع است که پس از آن حتما باید در جلسات گروه درمانی، خانواده درمانی و غیره حضور پیدا کنند که در ابتدای مطالب نیز توضیح دادیم.
سم زدایی در ترک اعتیاد را می توان در منزل هم انجام داد؟
سؤال رایجی که بسیاری از افراد سؤال می کنند این است که سم زدایی در ترک اعتیاد را در منزل هم می توان انجام داد؟ بله امکانش هست اما اصلا توصیه نمی کنیم و 4 دلیل بسیار مهم هم برای آن داریم:
  1. خطرناک بودن: سم زدایی در خانه خطر جدی برای سلامتی شما به همراه دارد و برخی علائم مثل توهم شاید منجر به بروز رفتارها و کارهای خطرناکی شود که باعث آسیب رسیدن به خود و دیگران گردد.
  2. ناراحتی و سخت بودن فرایند: پروسه سم زدایی پروسه ای دردناک و ناخوشایند است که وقتی در مرکز ترک اعتیاد مثل کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک حضور داشته باشید با دریافت داروها و مسکن های مناسب، از شدت و عوارض آن کاسته می شود.
  3. احتمال موفقیت بسیار پایین است: بیماران معمولا بخاطر راحتی و امنیت بیشتر، داشتن حمایت، عشق و علاقه ای که کادر درمان ما دارند، شیوه سم زدایی در کلینیک را ترجیح می دهند که در این حالت احتمال موفقیت بسیار بالاست.
  4. احتمال زیاد فرد دوباره به مصرف مواد روی خواهد آورد: کسانی که قصد ترک ماده مخدر را دارند، ابتدا باید وارد فاز سم زدایی در ترک اعتیاد شوند که کل پروسه سخت ترین و بدترین اوضاعی تصور می کنند که در زندگی خود تحمل کرده اند و لذا هر کسی برای رهایی از این وضعیت، مصرف مجدد مواد مخدر را راحتترین و سریعترین راه می داند که در کلینیک ترک اعتیاد چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

داروهای مورد استفاده در پروسه سم زدایی در ترک اعتیاد

قطعا داروهای مختلف بسته به تشخیص پزشک در پروسه سم زدایی بسیار مؤثر و کمک کننده خواهند بود که باعث تسکین علائم، بهبود تغییرات روحی – روانی و فیزیکی و حتی کاهش شدید میل افراد به مصرف مجدد ماده مخدر می شوند.
داروهایی که معرفی می کنیم در دنیای پزشکی کاملا تأیید شده هستند:
  1. متادون (Methadone): معمولا برای اعتیاد به تریاک و مواد افیونی استفاده می شود که حتما باید در حضور پزشک در کلینیک مصرف شود و پزشک تزریق نماید چون مصرف بیش از حد یا نادرست باعث اعتیاد به آن می شود. این دارو باعث تسکین علائم ترک و کاهش میل فرد به مصرف دارو شده و اثرات آن بین 24 تا 36 ساعت باقی می ماند و با پیشرفت بیمار در مراحل درمانی و سم زدایی در ترک اعتیاد، دوز مصرفی آن هم کمتر می شود.
  2. بوپرنورفین (Buprenorphine): این دارو همراه با داروهایی مثل نالوکسان (با نام تجاری سوبوکسان) مصرف می شود که برای اعتیاد به مواد افیونی استفاده می شود. باعث کاهش شدت علائم ترک و میل بیمار به مصرف مجدد دارو می شود. البته مصرف باید زیر نظر پزشک باشد تا باعث مشکلات در خواب، گرفتگی عضله، تهوع و استفراغ نشود.
  3. نالترکسون (Naltrexone): این دارو به گیرنده های مغز که مواد مخدر به آنها متصل می گردد وصل شده و سیستم پاداش مغز را بخاطر مصرف دارو سرکوب کرده و ماده مخدر هم بخاطر عدم توانایی در اتصال به گیرنده ها باعث نئشگی نخواهد شد. ضمنا کمک به کاهش احتمال مصرف مجدد دارو می کند که باید پس از دفع ماده مخدر در طی سم زدایی در ترک اعتیاد مصرف شود در غیر این صورت علائم ترک اعتیاد تشدید خواهند شد.
از جمله داروهای دیگر هم می توان به آکامپروسات و دی سولفیرام نام برد.

بهترین مرکز سم زدایی در ترک اعتیاد

بهترین مرکز سم زدایی در ترک اعتیاد، کلینیک ترک اعتیاد تهران پاک است که با در اختیار داشتن کادر پزشکی و درمانی کاملا متخصص و حرفه ای و انجام روش های کاملا علمی و تأیید شده کمک به رفع اعتیاد خواهند کرد. برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان همین حالا با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.
 
به مشاوره نیاز دارید ؟ با ما تماس بگیرید